Dash-8 Q400 fly fra Widerøe. Foto: Bene Riobó.

Lavere CPH-takster giver ikke mere Widerøe-trafik

Det er kundernes efterspørgsel og ikke lufthavnens takster der afgør, hvor meget norske Widerøe ønsker at bruge Københavns Lufthavn som trafikkundepunkt.

Andelen af passagerer i Københavns Lufthavn, som bruger lufthavnen til at skifte fra et fly til et andet har været i frit fald gennem flere år og kom i 2017 ned på under 20 procent. For bare 15 år siden var den på knap 50 procent.

Det betyder, at Københavns Lufthavns position som trafikknudepunkt for Skandinavien og Østersøregionen er blevet gevaldigt svækket til gavn for lufthavne som Stockholm Arlanda, Warszawa Chopin, Oslo Gardermoen, Berlin Tegel og Amsterdam Schiphol.

Skruet gevaldigt ned
Det vil Københavns Lufthavn nu lave om på. Der skal fødes mere transfertrafik ind til CPH. Et af de selskaber, som er mest oplagt til at hjælpe Københavns Lufthavn med det, er det norske regionalflyselskab Widerøe, der de senere år har skruet gevaldigt ned for hvor mange passagerer selskabet flyver til og fra Københavns Lufthavn.

Nogle ruter er blevet lukket og på andre ruter er antallet af frekvenser blevet reduceret. Det betyder, at Widerøe i dag kun flyver til CPH fra Torp nær Oslo og Kristiansand i det allersydligste Norge. I begge tilfælde to gange om ugen. Det er der to forklaringer på.

”Vi har ikke været tilfredse med trafikudviklingen på disse ruter. Årsagen til dette er en kombination af, at CPH er en dyr lufthavn og dårlige forudsætninger på den norske side med svagere efterspørgsel fra olieindustrien og indførelsen af norsk passagerskat,” forklarer Silje Brandvoll, direktør for kommunikation og samfundskontakt i Widerøe, til CHECK-IN.dk.

Sænker taksterne
Kort før jul annoncerede Københavns Lufthavn, at man fra 1. april i år sænker taksterne med 35 procent for selskaber, der føder passagerer ind fra danske provinslufthavne og provinslufthavne i andre skandinaviske lande og lande langs Østersøen. Det kræver som udgangspunkt, at der ikke er forbindelse til andre større knudepunktslufthavne og at ruten betjenes mindst tre gange om dagen.

Det er derfor ikke sikkert at Widerøe kan få glæde af den særlige feeder-takstsænkning. Til gengæld kan selskabet få glæde af at lufthavnen generelt sænker taksterne med i gennemsnit 10 procent. Og det glæder man sig over hos det lille norske flyselskab.

”Med hensyn til fremtiden er vi sikre på, at efterspørgslen fra olieindustrien er på vej op, mens CPH introducerer nye afgiftsregler, der indebærer nedsatte gebyrer, og alt dette er positivt,” understreger Silje Brandvoll.

Men der er et men. For det er ikke afgiftsniveauet der afgør, om Widerøe skruer op for frekvensen på sine to eksisterende og/eller åbner nye CPH-ruter.

”Vi vurderer løbende ændringerne i efterspørgslen, og det er efterspørgslen der bestemmer hvilket tilbud Widerøe kan tilbyde sine passagerer,” pointerer Silje Brandvoll.

Gledet fra hinanden
Widerøe’s feed ind til Københavns Lufthavn var særlig stort, da det frem til 2013 var et datterselskab i SAS-koncernen. Sidenhen er selskaberne langsomt gledet fra hinanden og har i dag ikke længere codeshare-samarbejde. Selskabet har omkring 40 Dash-8 turboprop-fly i forskellige størrelser og modtager til april sine første jetfly af typen Embraer E190.

I slutningen af juni gør Widerøe sin entré i Billund Lufthavn, når selskabet åbner en ny rute til Bergen.

 

 

Relaterede artikler:

Widerøe kommer til Billund Lufthavn

SAS og Widerøe justerer samarbejdet om mobil check-in

SAS gik glip af millioner ved Widerøe-salg

Widerøe skærer hårdt ned på København-ruter

Widerøe skærer ned på ruter til København

Widerøe går usikker fremtid i møde