På trods af et tidligere europæisk tilbagetog har malaysiske AirAsia X bestilt flere langdistancefly hos Airbus.
Det malaysiske lavprisselskab AirAsia X lukkede i foråret 2012 sine europæiske ruter fra Kuala Lumpur til Paris og London. Og flere andre destinationer i Asien og Australien er også blevet lukket ned igen. Men det har ikke fået selskabet til at miste troen på fremtiden og skrue ned for sine vækstambitioner.
Således bestilte selskabet kort før jul 25 Airbus A330-300 fly oven i de 26, som selskabet allerede har bestillinger liggende på hos den europæiske flyproducent. Netop de nye A330-fly skal sikre, at AirAsia X kan vende tilbage på ruterne til Europa. Der er konkrete planer om at atter at flyve til Paris eller London enten fra Kuala Lumpur eller Bangkok. Sidstnævnte angiveligt ved hjælp af Thai Air Asia.
AirAsia opererer i dag en flåde bestående af 16 Airbus A330-300 og to Airbus A340-300 fly. Selskabet forventer at få de første Airbus A330-fly fra den nye bestilling i 2015 og året efter følger 10 Airbus A350-900 fly.
Leveret tidligere
AirAsia X tager sig af langdistanceruterne i AirAsia X-koncernen, der også tæller selskaberne mellemdistanceselskabet AirAsia med base i Kuala Lumpur i Malaysia samt Thai AirAsia, Indonesia AirAsia, Philippines AirAsia samt Air Asia Zest med baser i henholdsvis Bangkok i Thailand, Jakarta i Indonesien, Manila i Philippinerne og Manila i Philippinerne.
Ved at kaste sin kærlighed på Airbus A330-flyene er AirAsia X i stand til at få flyene leveret tidligere end hvis selskabet havde bestilt Boeing 787 Dreamlinere, som sammen med Airbus A350 er en nyere og mindre brændstofforbrugende generation af fly. Det giver mulighed for at vokse hurtigere og udnytte ”first mover” fordelene på markedet for langdistanceflyvninger til lavpris. Til gengæld er omkostningerne sandsynligvis højere, end hvis selskabet havde anvendt fly med nyere teknologi.
Foto: Mehdi Nazarinia / Wikimedia Commons