Lavprismodellen virker for Norwegian

Lavprismodellen virker bedre end nogensinde for Norwegian, der fik et driftsoverskud på en milliard norske kroner i 3. kvartal 2011, hvor passagertallene satte rekord og nye fly reducerede omkostningerne. Indtægter fra ancillary revenue udgør nu 11 % af omsætningen.

Torsdag var smilene ekstra store på Stranden 21 vedAker Brygge iOslo, der erhovedsædet for DnB NOR. På denne adresse kunne det norske lavprisflyselskabtorsdag præsentere et resultat for 3. kvartal af 2011, der var det bedste nogensinde.

Flere passagerer, kraftig omkostningsreducering og et milliardresultat er tre af højdepunkterne fra kvartalsregnskabet.

”Vi er rigtig godt tilfredse med dette driftsresultat, som er det bedste vi har leveret hidtil. Lavere omkostninger er nøglen til øget konkurrencedygtighed, og vi har i dette kvartal reduceret omkostningerne med hele 10 procent. Selv medregnet de høje brændstofomkostninger er omkostningerne reduceret takket være indfasningen af nye og mere brændstofbesparende fly, som også har stor betydning for miljøet,“ siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Regnskabet viser også, at lavprismodellen virker for Norwegian. Lavprisflyselskaber kompenserer tradtionelt for lave billetpriser med indtægter fra det såkaldte ancillary revenue i form af gebyrer og afgifter. Og i 3. kvartal udgjorde Norwergians indtægter fra disse ekstra posterhele 11 % af omsætningen.

Norwegian har i gennemsnit en ekstra indtægt på 83 norske kroner for hver eneste passager, der flyver med selskabet.

Et andet punkt, hvor lavprismodellen viser sin styrke, er strategien om en enhedsflåde af Boeing 737-800, derholder driftsomkostningerne nede. Nye fly har således sparet selskabet for 47 millioner norske kroner i brændstofudgifter sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Flere passagerer i flyene

Ifølge koncernchefen er det samtidig lykkedes for Norwegian at fylde flyene godt op idet kabinefaktoren steg procentpoint.

“Vi begynder nu virkelig at høste gevinsterne af at have en ny, omkostningseffektiv og ensartet flyflåde. Det er også vigtigt, at vi fylder flyene op, selv om vi indfaser nye fly med større kapacitet. En belægning på 84 procent er vi meget godt tilfredse med,” vurderer Bjørn Kjos.

Norwegian satte ny passagerrekord og fløj godt 4,6 millioner passagerer i 3. kvartal 2011. Det var en stigning på21 % i forhold til samme kvartal året før. Enhedsomkostningerne er skåret ned med 10 procenteksklusiv brændstof.

Omsætningen i 3. kvartal var 3,4 mia. norske kroner, men driftsresultatet (EBITDA) var på 1.001 millioner norske kroner mod 624 millioner norske kroner i samme kvartal året før.

På bundlinjen var nettoresultatet495 millioner norske kroner, hvilket var en anelse lavere end de 528 miillioner nroske kroner, som man tjente året før, men 3.kvartal af 2010 var påvirket af en valutagevinst på 172 millioner norske kroner som ikke var relateret til driften.

Det børsnoterede Norwegian er Europas tredjestørste lavprisselskab med 10 millioner passagerer i 2010 og 265 ruter til 102 destinationer.