Nogle fly var i månederne op til konkursen blevet skrællet for reservedele for at holde andre fly i luften.

Leasing-tillid til Danmark genoprettet

Danmark tilslutter sig nu internationale regler om ejerskabet til leasede fly og flymotorer. Dermed er Danmarks troværdighed hos leasingselskaberne genskabt oven på balladen efter Cimber Sterlings konkurs.

Danske flyselskabers muligheder for at lease fly og motorer i udlandet er blevet markant forbedret efter at Folketinget nu har vedtaget ”Lov om internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel”. Det betyder i praksis, at Folketinget har tilsluttet sig, at Danmark kan ratificere den såkaldte Cape Town konvention om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr og specifikt konventionens flymaterielprotokol.

Cape Town-konventionen betyder, at et leasingselskab er sikker på at beholde ejerskabet over et fly, en motor eller en helt tredje vigtig komponent, som er leaset ud til et dansk flyselskab.

Umiddelbart kan det virke underligt, at Danmark er nødt til at tilslutte sig en international konvention for at sikre at ejeren af et fly eller en motor bevarer ejerskabet. Men i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs opstod en situation, hvor der pludselig var tvivl om ejerskabet til ni flymotorer. De leasingselskaber, som har leaset motorerne ud til Cimber Sterling, mente, at motorerne selvfølgelig tilhørte dem. På den anden side stod konkursboets kuratorer, der mente, at motorerne tilhører konkursboet, da motorerne på konkurstidspunktet var monteret på fly, der tilhører boet.

Striden, der er blevet behandlet i byretten i Sønderborg og Vestre Landsret, har skabt bekymring hos de internationale leasingselskaber omkring retstilstanden i Danmark, når de kan komme i en situation, hvor en af deres motorer ikke længere tilhører dem. Byretten og Landsretten er nemlig kommet frem til, at flere af motorerne nu tilhører konkursboet. Sagen kommer sandsynligvis til at fortsætte næste år i Højesteret.

Nedfældet i register
Med Danmarks tilslutning til Cape Town-konventionen kommer en tilsvarende strid formentlig ikke til at opstå ved fremtidige konkurser og lignende. Fremover vil det blive nedfældet i et internationalt register hvem der ejer et fly eller en motor.

Dermed opfyldes et længe næret ønske fra den danske luftfartsbranche. Dansk tiltrædelse af konventionen og protokollen har positiv betydning for, at luftfartsbranchen på de bedst mulige vilkår kan nyanskaffe fly og motorer til registrering i Danmark. Præcis hvornår loven træder i kraft vides endnu ikke.

Norge er et af de mange lande, som allerede har tilsluttet sig Cape Town-konventionen. For at være sikker på at beholde ejerskabet til et Airbus A340-fly, som var leaset ud til SAS, så valgte et fransk leasingselskab på et tidspunkt at omregistrere flyet fra dansk til norsk register. Hvis SAS en dag skulle gå konkurs, så var franskmændene på mere sikker grund i Norge.