- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lille privatfly tæt på at kollidere med drone

Et lille norsk privatfly var i slutningen af marts tæt på at kollidere med en uidentificeret drone nord for Læsø. Det viser en netop offentliggjort rapport fra Havarikommissionen.

Droner i nærheden af civile lufthavne og i flyvehøjder, hvor de kan forstyrre den civile flytrafik, er en dårlig cocktail.

Det viser en såkaldt nærved-hændelse, der fandt sted torsdag den 31. marts i år. Et norsk indregistreret fly (LN-PFI) af typen Diamond DA40 NG fra den østrigske flyproducent Diamond Aircraft, var på vej fra Sandfjord Torp til Billund, da flyet kl. 11.42 var tæt på at blive ramt af en uidentificeret drone.

Hændelsen, der skete i en flyvehøjde på 9.000 f0d (2.745 meter) omkring to kilometer nord for Læsø, er af Havarikommissionen blevet klassificeret som en alvorlig hændelse. Definitionen af en alvorlig hændelse er, at den under andre omstændigheder godt kunne have været endt som et havari.

Passerede i få meters afstand
De to piloter ombord på flyet har beskrevet, at de pludselig observerede et objekt, der kom mod dem i samme flyvehøjde. Da det passerede i en vertikal afstand på fire til fem meter, blev det identificeret som en firemotorers UAV (unmanned aerial vehicle), som også populært kaldes en drone.

Ifølge piloterne var dronen sort i bunden og orange i toppen.

Flyvningen mod Billund Lufthavn forsatte efter observationen af dronen, der ikke er blevet identificeret.

På det pågældende tidspunkt var der ingen militære operationer i området, og gennemsyn af radar- og ADS-B-data har ikke afsløret nogle droneoperationer i området omkring Læsø på det pågældende tidspunkt, skriver Havarikommissionen.

Betydelig risiko
Ifølge Havarikommissionen har den ulovlige droneoperation været en betydelig risiko for flyvesikkerheden.

Helt efter reglerne har Havarikommissionen sendt meddelelsen om hændelsen til den norske havarikommission NSIA, til Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur EASA, Generaldirektoratet for mobilitet og transport i EU-Kommissionen samt den østrigske havarikommission FISA, da det er flyets oprindelsesland.

Flyet blev første gang indregistreret i Norge af Sky Management den 27. maj 2019.

 

Relaterede artikler:

Vil muliggøre samtidig afvikling af fly- og dronetrafik

SAS overvejer sagsanlæg mod dronepiloter

Flere nærved-hændelser mellem fly og droner i Norge