Udvidelse af Københavns Lufthavn. (Foto: Københavns Lufthavn | PR)

Lokalsamfund protesterer over lufthavnsudvidelser

Flere foreninger bestående af borgere lufter nu deres utilfredshed over de planlagte udvidelser i fem lufthavne, som de mener kan få store konsekvenser for både klimaet og lokalsamfundene.

Da Københavns Lufthavn i 2016 offentliggjorde planerne om, at lufthavnen ville udvide sådan, at der i fremtiden kunne betjenes 40 millioner passagerer årligt, opstod flere protestforeninger i kølvandet på nyheden.

En af dem var foreningen Bevar Jordforbindelsen, der fortsat kæmper imod en yderligere udvidelse af den danske hovedstadslufthavn, da foreningen mener, at udvidelsen vil få ”katastrofale følger” for både klimaet samt miljøet omkring lufthavnen.

Nu har foreningen gået sammen med lignende grupper fra fem andre lande, og de har sendt et åbent brev til Ontario Teachers’ Pension Plan (OTPP), der er den delvise ejer af fem forskellige lufthavne i håb om, at det kan få ejerskabet til at skrinlægge planerne om at udvide lufthavnene endnu mere.

Slår brev op på det europæiske hovedkvarters dør
Brevet er stilet til den canadiske pensionskasses bestyrelsesformand Jo Taylor. Pensionskassen har blandt andet investeret en del af medlemmernes penge i en række europæiske lufthavne, der står for at blive udvidet.

Pensionskassen sidder på 59,4 procent af ejerskabet i Københavns Lufthavn, som den deler med den danske pensionskasse ATP gennem et fælles selskab. Den danske stat er den næststørste ejer, da staten tegner sig for 39,2 procent af ejerandelen i hovedstadslufthavnen, mens de resterende 1,4 procent er ejet af danske samt udenlandske private og institutionelle investorer.

I brevet argumenterer foreningerne imod de planlagte udvidelser af København Lufthavn, Bruxelles Lufthavn, Bristol Lufthavn, Birmingham Lufthavn samt den den bynære hovedstadslufthavn London City.

I tillæg til at brevet sendes direkte til bestyrelsesformanden, så det flugter med Q & Asessionen den 14. april i forlængelse af den årlige generalforsamling, i OTPP, der fandt sted sted den 7. april, bliver det også slået op på døren til pensionskassens europæiske hovedkvarter på Portman Square i London.

Højere sundhedsrisici end andre
De fem foreninger lægger ikke fingre imellem, når de argumenterer for, hvorfor de planlagte lufthavnsudvidelser bør droppes. De mener nemlig blandt andet, at planerne strider imod det værdisæt, som OTPP selv påstår at følge.

OTPP siger, at I ønsker at ‘skabe positiv indflydelse’ for lokalsamfund. Vi repræsenterer lokalsamfundene, og vi giver ikke samtykke til, at lufthavnene udvides. Tusindvis af mennesker har alene i Bristol været imod udvidelsen af ​​Bristol Lufthavn. Situationen er den samme for lokalsamfund omkring London City, København, Birmingham og Bruxelles,” lyder det i brevet fra blandt andet Bevar Jordforbindelsen.

”Vores modstand er fuldt ud støttet af sundhedsstatistikker, som i stigende grad peger på de skadelige sundhedsmæssige konsekvenser af støj og luftforurening. At støjforurening kan føre til stress, diabetes og kræft er vel underbygget. At luftforurening kan føre til kræft, lungesygdomme og hjerte-kar-sygdomme har været kendt i årtier. Som lokalsamfund til disse lufthavne står vi allerede over for højere sundhedsrisici end de fleste andre. Vi er ikke villige til yderligere at forværre vores eksponering for denne forurening.”

Træk planerne tilbage
Meldingen til bestyrelsesformand Jo Taylor er klar. Foreningerne kræver nemlig, at alle udvidelsesplaner i de lufthavne, som OTPP har i porteføljen af investeringer, bliver droppet.

”Det er også vores opfattelse, at dine planer for lufthavnsudvidelse viser, at du er i strid med dine forpligtelser over for borgernes rettigheder og friheder i Canada og Europa. Derfor gentager vi vores krav om, at du opfordrer OTPP-finansierede lufthavne til at trække alle udvidelsesplaner tilbage.”

”Vi, undertegnede, kan ikke gøre andet end at holde dig personligt ansvarlig for handlingerne i disse lufthavne. Vi giver ikke samtykke til udvidelsen af jeres lufthavne, og vi har brug for, at du forstår, at vi ikke har til hensigt at opgive vores modstand. Dine lufthavne er store nok,” afsluttes brevet.

 

Relaterede artikler:

Klima- og miljøorganisationer vil stoppe CPH-udvidelse

CPH’s udvidelsesplaner møder modstand

Canadisk pensionskasse bliver storaktionær i Københavns Lufthavn