Peter Rasmussen, Regional Commercial Manager, Northern Europe hos British Airways.

Luftfartschef har fået tredoblet sit ansvar

Peter Rasmussen, der hidtil har været kommerciel chef for British Airways i Nordeuropa, har nu også fået ansvaret for Iberia og American Airlines i samme markedsområde.

En af dansk luftfarts markante skikkelser har i løbet af året fået udvidet sine ansvarsområder. Der er tale om Peter Rasmussen, der fra 1. november som Regional Commercial Manager, Northern Europe skal repræsentere både British Airways, Iberia og American Airlines.

Dermed kommer han til at stå i spidsen for den kommercielle organisation i Nordeuropa, der hos de tre selskaber omfatter lige under 50 medarbejdere.

Det udvidede markedsansvar kommer som følge af det tætte samarbejde mellem British Airways, Iberia, American og nu også Finnair i det transatlantiske joint-venture samarbejde. Der er defineret en såkaldt “multibrand selling“ strategi, hvor man sælger, hvad der er bedst for kunden på tværs af markeder og brands.

“Det er en fantastisk fornemmelse at gå ud og forklare kunderne om fire muligheder, og vi har allesammen fået større og mere interessant jobs. Men det er også en kompleks proces at blive multibrand,“ fortæller Peter Rasmussen til CHECK-IN.dk.

Peter Rasmussen har i mere end 20 år været ansat i British Airways og erkender, at det er en slags paradigmeskift at forstå, at han fremover skal sælge fire luftfartsselskaber og ikke bare ét.

Udfordringer i markedet
I øjeblikket ser Peter Rasmussen store udfordringer i det europæiske marked, der er præget af overkapacitet lige nu.

“Vi skal være rigtig gode til at gøre klart for vores kunder, hvad de får, når de køber en vare hos os. Selvom vi kan matche priserne i markedet hos flere af vore konkurrenter, skal vi også have fortalt, at man eksempelvis får et mere attraktivt bagagekoncept hos os,“ siger British Airways-chefen.

På de interkontinentale ruter arbejder British Airways hårdt på at “eje“ kunderne mellem Europa og Nordamerika. Det sker blandt andet ved sammen med American Airlines at tilbyde 16 daglige afgange om dagen mellem London og New York. Et antal der i øvrigt øges til 17 i sommertrafikprogrammet næste år.

“Hos os kan kunderne kombinere på kryds og tværs mellem destinationer og selskaber. Vi kan også tilbyde eksempelvis New York via Madrid eller Helsinki, hvis det er hvad, kunderne måtte have behov for.“

Muligheder som British Airways ikke havde, førend de amerikanske myndigheder den 20. juli 2010 godkendte ansøgningen om anti-trust.

Oprindeligt i Cargo-afdelingen
Peter Rasmussen startede sin karriere i speditionsbranchen hos Leman tilbage i 1989. Efter et kort ophold hos speditionsselskabet Gottardo Ruffoni i Milano blev Peter Rasmussen i 1992 ansat i British Airways World Cargo i Milano.

Herfra har han sidenhen arbejdet sig op igennem systemet blandt andet som Cargo Account Manager i Milano samt i Minneapolis og San Francisco i USA. Fra 1998 fik Peter Rasmussen muligheden for at gøre karriere i British Airways i Danmark som Corporate Account Manager. En funktion han bestred indtil 2004, hvorefter han blev Commercial Manager med ansvaret for Skandinavien og Finland.

Siden den 1. januar 2009 har der stået Regional Commercial Manager Northern Europe på visitkortet. En rolle, som i april måned i år blev udvidet til også at omfatte Iberia og fra den 1. november nu også American Airlines.

Den geografiske afgrænsning af Northern Europe omfatter hos British Airways hele Norden, Baltikum, Rusland, Ukraine og Hviderusland, hvor markederne dækkes fra kontorer i København, Moskva, Skt. Petersborg og Kiev. Så Peter Rasmussen kommer langt omkring i sit daglige virke, når han ikke lige befinder sig på hovedkontoret Waterside i Harmondsworth i Londons vestlige udkant.