Luftfartskonflikt fortsættes i Frankrig, men afsluttet i Australien

Kabinebesætningen hos Air France indledte i lørdags en fem-dages strejke, der blandt andet har betydet en enkelt aflysning mellem Paris og København. Down under valgte australske Qantas Airlines i lørdags at sætte samtlige 108 fly på jorden, men lockouten ophørte mandag eftermiddag lokal tid.

Strejken blandt Air Frances kabinepersonale fortsætter. Aktionen blev indledt lørdag den 29. oktober og har indtil videre kostet en række aflysninger af interkontinentale flyvninger, men også en del annulleringer på franske indenrigsruter samt europæiske ruter.

I alt 200 ud af 1.000 flyafgange blev såledesaflyst i løbet af lørdagen. Under hele aktionen frem til den 2. november forventer Air France at kunne gennemføre omkring 80 procent af den samlede produktion.

Kun en enkeltflyvning mellem Danmark og Frankrig har indtil videre væretomfattet af aktionen.

Lørdag den 29. oktober måtte Air France således aflyse AF1050/1051 kl. 15.25 fra Paris-Charles de Gaulle mod København og retur igen fra København kl. 18.05. Dermed har konflikten således indtil viderekun berørt knapt 200 passagerer på ruten mellem København og Paris.

Begge wekendens afgange fra Københavntil Marseille blev gennemført ligesom de resterende afgange mellem København og Paris. Heller ikke på ruten mellem Billund og Paris har der indtil videre været aflysninger på grund af konlfikten.

Mandag forventer Air France at aflyse interkontinentale flyvninger til blandt andet Montréal, Los Angeles, Washington og Atlanta.

108 fly sat på jorden

Et andet sted i verden er en konflikt i gang, der er væsentlig mere alvorlig og med noget større konsekvenser.

Australske Qantas valgte med virkning fra lørdag den 29. oktober kl. 17.00 lokaltid at sætte samtlige 108 fly på jorden. Dermedblev alle indenrigsflyvninger og internationale flyvninger aflyst. Men tidligt mandag morgen lokaltid, lykkedes det forligsinstitutionen Fair Work Australia at få lockouten afblæst.

Såledeser alle flyvninger netop blevet genoptaget mandag middag lokal tid i Australien.

Ledelsens beslutning om lockoutkom som modreaktion på en længere konflikt med tre personalegrupper, henholdsvis Australian Licenced Aircraft Engineers Association (ALAEA), Australian International Pilots Association (AIPA) og Transport Workers Union (TWU).

“Vi har forståelse for, at denne beslutning vil have en betydelig virkning for vore kunder, og vi beklager for den ulejlighed som fagforeningernes ødelæggende arbejde har ført til. Vi takker for forståelsen og den fortsatte opbakning til selskabet,“ hed det i en pressemeddelelse fra Qantas i løbet af lørdagen.

Det er dog kun alle såkaldte “mainline“ services, der blev ramt. Datterselskaberne QantasLink, Jetstar, Jetconnect services og fragtoperatørerne Express Freighters Australiaog Atlas var således ikke berørt af konflikten.

Qantas flyver til blot to gateways i Europa, henholdsvis London-Heathrow og Frankfurt. De vigtigste gateways i Asien er Singapore, Bangkok og Hong Kong.