Luftfartsselskaber i voldsomt kursdyk efter rygter

De børsnoterede amerikanske luftfartsselskaber oplevede mandag et voldsomt kursdyk. American Airlines tabte en tredjedel af sin værdi, mens Delta Air Lines, United Continental og US Airways alle faldt med over 11 procent. American Airlines afviser, at man vil søge betalingsstandsning under den amerikanske Chapter 11-lovgivning.

Verdens finansielle markeder kan i øjeblikket virke paniske, hvorrygter kan udløse massive kursfald når aktiehandlerne trykker på salgs-knappen.

Den situationoplevede de børsnoterede amerikanske luftfartsselskaber mandag,hvor de blev udsat for voldsomme kursdyk.

Aktierne i Delta Air Lines faldt således med 11,3 %, mensaktionærerne i United Continental mistede 11,7 af deres værdier. Og hos US Airways faldt aktierne på få timer med 15,8 %.

Den udløsende faktor var rygter om American Airlines, hvis moderselskab AMR Corporation styrtdykkede med hele 41 % efter spekulation om at selskabet kan blive tvunget til at søge den såkaldte “Chapter 11 bankruptcy protection“.

Det voldsomme kursfald udløste et automatisk stop for handel med aktien, der sluttede dagen med et fald på 33 %. Dermed tabte aktionærerne i American Airlines en tredjedel af deres værdier på en enkelt dag.

Rygterne omkring American Airlines er taget til i den senere tid, hvor et stort antal piloter har trukket sig før tid for at undgå, at deres pensionsopsparinger skal blive berørt af en eventuelt betalingsstandsning hos moderselskabet.

AMR afviste dog, at der skulle være selskabsspecifikke nyheder, der kunne retfærdiggøre det voldsomme kursfald og henviste til, at markedet handlede på rygter og rendyrket spekulation.

Det Texas-baserede luftfartsselskab fastholder, at man ikke vil søge beskyttelse under Chapter 11.

American Airlines havde et elendigt 2. kvartal, hvornettounderskuddet blev på $286 millioner svarende til 1.499 millioner danske kroner.Samtidig kæmper AMR med en gæld på mere end $17 milliarder eller godt 95 milliarder danske kroner.

AMR Corporation vil derfor frasælge datterselskabet American Eagle Holding Corporation ved at udskille aktierne i dette selskab til aktionærerne i moderselskabet.

Samtidig igangsatte selskabet flere andre inititativer for at blive mere effektive medjusteringer af en række ruter, herunder nedlukning af ruter fra San Francisco til Honolulu og fra Los Angeles til San Salvador.Også selskabets transatlantiske ruter, hvor man samarbejder med British Airways, ventes at blive ændret i 2012.

På trods af det dårlige resultat offentliggjorte selskabet i juli historiens største flyordre på 460 fly hos Boeing og Airbus til en samlet værdi af 200 milliarder danske kroner.