Først bejlede easyJet til Lufthansa og blev afvist. Så bejlede Lufthansa til easyJet – og er nu blevet afvist.
Det er ikke altid lige let at få et partnerskab på benene. Det må det britiske lavprisselskab easyJet og det tyske netværksselskab Lufthansa erkende. Egentlig kan begge selskaber godt forestille sig et samarbejde, hvor easyJet feeder passagerer fra hele Europa ind til Lufthansas langdistanceflyvninger.
Problemet er bare, at når den ene har lyst til at samarbejde, så tøver den anden. For et par år siden var det easyJet, der foreslog at man lavede noget sammen. Den idé blev dog afvist af Lufthansas topchef, Carsten Spohr, da passagererne ville være nødt til at checke deres bagage ind igen, når de skiftede mellem easyJet- og Lufthansa-fly.
Få kritisk masse
I september i år var det så netop Spohr, der bejlede til easyJet og selskabets topchef Carolyn McCall. Han sagde lige ud, at han gerne så et samarbejde mellem Lufthansa og easyJet.
”Vi kan aktivt samarbejde med andre flyselskaber, og easyJet har ofte udtrykt interesse i at arbejde med Lufthansa-gruppen,“ sagde Carsten Spohr i et interview med Der Spiegel.
Hvis easyJet og Lufthansa Gruppens lavprisselskab Eurowings slog pjalterne sammen eller samarbejdede tæt, så ville Eurowings med ét slag få kritisk masse, pointerede Spohr.
Lufthansas mål er under Eurowings-brandet at ”bundle” kapacitet fra forskellige flyselskaber for at tilbyde så billige flybilletter som muligt. Konceptet omfatter både korte og mellemlange flyvninger samt interkontinentale flyvninger. Det skal give lavere driftsomkostninger og gøre Lufthansa og Eurowings i stand til at konkurrere med blandt andre Ryanair, Wizz Air og easyJet – hvis ikke de er på Lufthansas hold.
Efter at have holdt Spohr og Lufthansa hen i to måneder, så gav Carolyn McCall ham i sidste uge en kurv.
”Det står ikke øverst på vores liste i øjeblikket,” fastslog Carolyn McCall i sidste uge i forbindelse med fremlæggelsen af selskabets årsregnskab.
På en ukompliceret måde
Ved fejringen af easyJets 20-års fødselsdag for to uger siden, løftede McCall sløret for, at man faktisk er i dialog med flere netværksselskaber om at feede passagerer ind til netværksselskabernes oversøiske ruter.
”Vi har set på feedertrafikken gennem et stykke tid. Og vi er i dialog med netværksselskaber, der som bekendt for fleres vedkommende taber penge på kortdistanceflyvningen indenfor Europa. Det er bare vigtigt, at feedersamarbejdet bliver på en ukompliceret måde i stil med den måde, som vi selv gør det på i dag,” sagde Carolyn McCall.