Lufthansa gennemfører kontroversiel fusion

Lufthansa fusionerer store dele af sin europæiske operation med datterselskabet Germanwings. Det sker for at skabe et nyt lavprisselskab med andre ansættelsesvilkår end dem Lufthansa-medarbejderne har i dag.

Bestyrelsen for det tyske luftfartsselskab Lufthansa besluttede onsdag eftermiddag, at skabe et nyt selskab, der skal stå for at operere en meget stor del af selskabets europæiske flyvninger. Det er alle Lufthansas operationer i Tyskland og Europa, som ikke udgår fra knudepunkterne Frankfurt og München, der fusioneres med lavprisselskabet Germanwings, der er et datterselskab af Lufthansa.

Målet er at kunne ansætte Lufthansa-personalet i det nye selskab på helt andre ansættelsesvilkår end de har i dag. Selskabet skal drives i regi af Germanwings med det omkostningsniveau og det serviceniveau, som det selskab har i dag. Den hårde konkurrence fra ikke mindst lavprisselskaber som Ryanair og easyJet gør det svært for Lufthansa at drive en rentabel forretning. Derfor vil Lufthansa med beslutningen forsøge at nedbringe omkostningerne betragteligt for igen at kunne tilbyde et konkurrencedygtigt produkt, som selskabet også kan tjene penge på.

Direct4you
Inden for de kommende måneder beslutter Lufthansa hvad det nye selskab skal hedde. Men for adskillige måneder siden kom det frem, at Lufthansa arbejdede med fusionsplaner af denne art og arbejdede med betegnelsen ”Direct4you”.

Det nye selskab skal gå i luften fra starten af det nye år. Regionalflyselskabet Eurowings bliver ikke en del af fusionen, men skal operere fly på vegne af det nye selskab. I alt får det nye selskab og Eurowings mere end 90 fly og vil transportere 18 mio. passagerer om året.

Sikre jobs
Fusionen vil betyde forringede ansættelsesvilkår for en lang række Lufthansa-ansatte, som rykker over i det nye selskab. Men Lufthansas koncernchef, Christoph Franz, understreger, at fusionen er med til at sikre, at de overhovedet har et job i et selskab i Lufthansa Gruppen.

Omkring 19.000 kabineansatte i Lufthansa nedlagde for et par uger siden arbejdet ad flere omgange i storstrejker, som lammede store dele af det tyske luftfartsselskabs operationer. Efter tre omfattende strejker på otte dage indvilgede Lufthansa-ledelsen i at slække på sine sparekrav og sætte sig til forhandlingsbordet med kabinepersonalets fagforening, UFO. Til gengæld lovede UFO ikke at lave nye strejker så længe der blev forhandlet. Det er uvist om onsdagens udmelding fra Lufthansas bestyrelse vil få kabinepersonalet på barrikaderne igen.