I 2020 vil Lufthansa få leveret den første Boeing 777-9, og det betyder samtidig, at der kommer helt nye Business Class-kabiner i flyene.
Trofaste Lufthansa-kunder kan godt begynde at glæde sig til et nyt kabinekoncept, som det tyske Star Alliance-selskab netop har præsenteret.
I 2020 vil Lufthansa få leveret det første af 20 Boeing 777-9 fly (en variant af Boeing 777X, red.), og flyene vil blive indrettet med helt nye Business Class-kabiner. Ifølge de meget sparsomme oplysninger fra Lufthansa vil den forreste kabine i flyet have skiftevis tre og fire sæder på tværs, så alle passagerer får en gangplads og dermed ubesværet adgang til at bevæge sig rundt i flyet.
Der vil også blive installeret større HD-skærme til IFE-underholdningssystemet, og der vil blive mere fralægningsplads. Generelt fortæller Lufthansa, at der bliver mere privatliv og bedre sovemuligheder i den nye Business Class-kabine.
Den nuværende Business Class-kabine på Lufthansas langdistancefly blev for første gang præsenteret på ITB-rejseudstillingen i 2012, og kabinen blev først installeret i selskabets nye Boeing 747-8, der kom i flåden samme år. Det har varet næsten fire år at gennemføre udrulningen af de nuværende kabiner på langdistanceflyene.
Kan have forkøbt sig
Lufthansa har tilbage i november 2013 bestilt 20 eksemplarer af det store langdistancefly, der vil kunne have plads til omkring 400 passagerer, hvilket er omkring 40 flere end i Boeing 777-300ER-varianten.
Herudover var Lufthansa oprindeligt udset til at blive global lanceringskunde for det nye Boeing-fly, som det tyske flyselskab også var det til Boeing 737 og Boeing 747-8. Men i mellemtiden er Lufthansa blevet overhalet af Emirates, der bliver først med den nye 777-variant.
De første Boeing 777-9 skal leveres fra 2020, men Lufthansa er i mellemtiden blevet i tvivl om, hvorvidt det var den rigtige beslutning at bestille hele 20 fly af den nye variant.
“Jeg er ikke sikker på, om vi egentlig har bestilt nok A359´ere og måske for mange 777X´ere. Vi må nu overveje, om vi kan aftale med Boeing, at vi kan få de nye 777X ind over en længere periode eller øge vores indtjening, så vi kan finansiere en lidt større flådeinvestering,” sagde koncernchef Carsten Spohr, ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, for et par måneder siden ved et internt møde for de ansatte.
Relaterede artikler:
Lufthansa på vej med nyt Business Class-sæde
Verdenspremiere på nye Lufthansa-sæder