Fra sommerfartplanens ikrafttræden den 27. marts 2011 vil i alt tre interkontinentale Lufthansa-ruter fra München blive opgraderet til daglige afgange. Der er tale om ruter til Asien, hvor der er stigende konkurrence fra bl.a. Finnair.
Lufthansa er i dag den største euuropæiske operatør på flyvninger til Asien. Hovedkonkurrenten er stadig Air France KLM, men Finnair presser i stigende grad på som en af de øvrige konkurrenter. Det finske selskab markedsfører sig kraftigt i det tyske marked med henblik på at markedsføre selskabets hurtige forbindelse via Gateway Helsinki.
Men Lufthansa ønsker at forsvare sit asiatiske marked. Det viser den kommende sommerfartplanen, hvor selskabet på ruterne fra München skruer op for frekvenserne til i alt tre asiatiske destinationer.
München – Mumbai vil blive opereret meddaglige afgange (4 ugentligeAirbus A330-300 og 3 ugentlige Airbus A340-300). Det er en øgning fra nuværende 5 ugentlige afgange.
München – Seoul Incheon – Busan vil blive opereret daglig med Airbus A340. Det er en øgning med 1 ugentlig frekvens, idet Lufthansa i dag opererer seks gange ugentligt til Seoul.
München – Singapore vil blive opereret dagligt med Airbus A340-300, hvilket er en øgning på to ugentlige frekvenser, da Lufthansa idag kun opererer 5 gange ugenligt fra den sydtyske lufthavn til Singapore.
Udover opgradering af frekvenserne på Asien har Lufthansa også valgt at øge på ruten fra München til Miami. Her er der i øjeblikket 3 ugentlige afgange, men Lufthansa øger fra sommerfartplanen 2011 til 5 ugentlige afgange.
Lufthansa betjener i dag 22 destinationer i Asien, mens Finnair indtil videre kan mønstre 10 destinationer i samme området.