Lufthansa Airbus A319-100. (Foto: Lufthansa )

Lufthansa skal hjælpe SOS

Lufthansa kommer nu SOS International til undsætning, efter at SAS er stoppet med at tage bårer med på sine flyvninger.

Det er ikke altid antallet af almindelige passagerer, der afgør hvilken flytype et selskab anvender på en bestemt rute. Det afgørende kan også være den mængde fragt, som der er potentiale for at transportere på ruten. Men i et konkret tilfælde har det afgørende for Lufthansa ikke været belægningen af passagerer eller fragt.

Det er på selskabets rute fra München til København, hvor mindre CRJ-fly på flere afgange de kommende uger bliver udskiftet med større Airbus-fly. Det skyldes, at Lufthansa har indgået en aftale med SOS International om mere end 40 båretransporter med dansk skiturister i perioden fra starten af januar frem til midten af marts. De vil dog primært blive brugt i højsæsonen, som er ugerne seks, syv og otte.

Det er i München, at SOS International oftest samler de patienter, der er kommet galt afsted på de østrigske, italienske og franske pister og som har brug for at blive transporteret hjem på liggende båre. Det er ofte patienter med brud på ryg eller nakke eller med alvorlige benbrud

For at få plads til bårerne, som typisk ligger beslag på 1-2 stolerækker, så har det været nødvendigt at sætte større fly ind.

SAS stoppede
Aftalen med Lufthansa er kommet på plads efter at SAS stoppede med at tage bårer med på deres fly.

”Vi er rigtig glade for det tætte samarbejde vi har med Lufthansa, som nu har gjort båretransporter mulige for os igen. Det er et rigtig godt alternativ til ambulancefly og det betyder, at vi kan nedsætte omkostningerne for liggende patienter betragteligt for vores kunder, uden at gå på kompromis med kvaliteten af patienttransporterne,” forklarer direktør fra forretningsenheden Travel i SOS International,Morten Holten.

SOS International har stadig bibeholdt flere hundrede pladser hos SAS til siddende patienter fra blandt andet Salzburg.

1.000 pladser
I alt har SOS International booket ca. 1.000 flypladser på rutefly til patienter der på den ene eller anden måde er nødt til at rejse hjem under særlige vilkår, som følge af en skiskade. Pladserne bookes ikke i takt med at patienterne kommer til skade, men reserveres et halvt år forud for skisæsonen. På hvert fly må der nemlig kun være 2-4 patienter med et handicap. Og brækkede ben betragtes af flyselskaberne som et handicap på grund af patienternes manglende mobilitet i tilfælde af en nødsituation.

”Det kan virke lidt barskt sådan på forhånd at estimere, hvor mange der nu ender skiferien helt anderledes end de havde forventet. Men vi gør det dels for at sikre afgange, men også for at kunne forhandle de bedste og laveste priser til vores kunder. Vi er nødt til at være forberedt på alting og erfaringerne fra de sidste år viser, at det er omkring 1.000 mennesker i højsæsonen, der har brug for en særlig hjemtransport” siger Morten Holten.

De to første uger af året har allerede budt på ca. 50 hjemtransporter primært fra Alperne.