Lufthansa pønser på at skabe et discountselskab, der skal håndtere selskabets europæiske flyvninger efter samme model som det udskældte Iberia Express.
I sidste uge annoncerede Lufthansa en omfattende spareplan, der blandt andet vil koste 3.000 medarbejdere jobbet. Et andet element i planen er tilsyneladende, at udskille selskabets europæiske flyvninger fra alle tyske lufthavne end Frankfurt og München i et selvstændigt selskab. Fra 1. januar 2013 skal selskabet operere under navnet ”Direct 4 You” med en flåde af 80 – 90 af Lufthansas eksisterende Airbus-fly. Det afslørede den tyske avis Bild Zeitung i sidste uge.
Samtidig skal det Lufthansa-ejede lavprisselskab Germanwings fra 2015 fusioneres ind i det nye selskab, hvor omkostningerne gerne skulle være langt lavere end i moderselskabet. Det skal blandt andet ske gennem skrabet service og lavere lønninger til de piloter og kabinepersonale, der enten følger med over fra Lufthansa eller nyansættes.
Blot en forretningsmodel
Det tyske luftfartsselskab forsøger dog at nedtone planen.
”Det er blot en forretningsmodel indtil videre,” siger en talsmand fra Lufthansa til Reuters og fortsætter:
”Der er ikke taget nogen beslutning endnu om hverken implementering eller navn,” siger talsmanden og tilføjer, at Direct 4 You kun er et internt projektnavn.
Lufthansa har dog i sidste uge overfor sine medarbejdere annonceret, at Germanwings og Lufthansas europæiske operationer skal fusioneres.
Hvis Lufthansa gør alvor af ideen om at flytte aktiviteterne over i et helt nyt selskab, vil de følge i fodsporet på spanske Iberia, der i marts søsatte Iberia Express efter samme model. Iberia Express har overtaget en lang række Iberia-ruter, som ellers ville være urentable at betjene. Det har dog skabt stor vrede hos Iberias piloter og kabinepersonale, der har gennemført en lang række strejker de seneste måneder.
Kabinepersonalet er faldet ned igen, mens piloterne havde bebudet at strejke hver mandag og fredag frem til slutningen af juli. Den plan er dog midlertidigt sat på pause, da den spanske regering i fredags meldte sig på banen som mægler mellem piloterne og Iberia.
Drastiske midler i brug
Air France-KLM ser også på lignende muligheder for at lade datterselskabet Transavia overtage en stor del af selskabets europæiske trafik.
Det er konkurrencen fra lavprisselskaber som easyJet og Ryanair, der tvinger netværksselskaberne til at tage drastiske midler i brug. De har svært ved at drive enhedsomkostningerne længere ned, og ser sig derfor nødsaget til at starte helt nye selskaber, hvor de ikke er bundet af overenskomstaftaler og lignende.