Lufthansa vil forlænge spareprogram

Lufthansas medarbejdere skal ikke regne med at sparetiderne er ovre, når det store Score-program er gennemført næste år.

Ved udgangen af næste år er Lufthansa på papiret færdig med at gennemføre sit omfattende Score-spareprogram. Men arbejdet med at nedbringe omkostningerne og slanke organisationen får lov at fortsætte. Og Score-projektkontoret vil stadig være der. Det slår Lufthansas afgående chef, Christoph Franz, fast over for nyhedsbureauet Reuters.

”Vi er ikke færdig med at presse juice ud af frugten,” sagde den afgående Lufthansa-boss fornylig til nyhedsbureauet.

Score-programmet består af 4.000 forskellige initiativer, der skal forbedre driftsresultatet i 2015 med 1,2 mia. euro i forhold til resultatet i 2011. Et af de største initiativer har været overflytningen af en lang række flyvninger til lavprisdatterselskabet Germanwings. Alle europæiske flyvninger fra alle andre tyske lufthavne end baserne i Frankfurt og München skal på sigt opereres af Germanwings.

Lufthansa arbejder også med at etablere fælles check-in skranker for alle Lufthansa-gruppens luftfartsselskaber i lufthavnene uden for selskabernes hjemlande. Gruppen består foruden Lufthansa også af Swiss, Austrian Airlines og Brussels Airlines samt blandt andet Germanwings og Lufthansa Cargo.

110 minutter
Et konkret projekt i Score-programmet handler om at reducere den tid selskabets langdistancefly er på jorden. I dag tager det i gennemsnit 160 minutter fra et langdistancefly lander i en fremmed lufthavn uden for Tyskland, til det sætter næsen hjemad igen. Den såkaldte ”turnaround tid” vil Lufthansa gerne have nedbragt til 110 minutter.

Franz erklærede også, at Lufthansa på et tidspunkt ude i fremtiden er interesseret i at medvirke til konsolidering af den europæiske luftfartsbranche. Han pegede på, at Europas tre største luftfartsselskaber kun sidder på under 50 procent af markedet, mens de største spillere i USA har en markedsandel på over 80 procent.

Men inden spekulationerne om et Lufthansa-køb af SAS får frit løb, så skynder Christoph Franz at understrege, at Lufthansa ikke har aktuelle og konkrete fusions- eller opkøbsplaner.