Lufthavne slås om østjyske charterrejsende

Gratis p-pladser er et stærkt våben for Aalborg Lufthavn i kampen mod Billund om de østjyske charterrejsende. Men Billund er Vestdanmarks charterlufthavn nummer ét.

Med knap én million passagerer sidste år var Billund stadig Vestdanmarks suverænt største charterlufthavn. Men hvis man nærstuderer tallene for de seneste otte år, så vil man se, at antallet af charterpassagerer har været nogenlunde konstant i et spænd mellem 875.000 passagerer i 2009 og 1.020.000 i 2007. Og i 2011 og 2012 rejste henholdsvis 965.000 og 991.000 chartergæster fra Billund Lufthavn.

Længere nordpå i Aalborg Lufthavn ser det anderledes fremgangsrigt ud. Her er antallet af charterpassagerer steget næsten 50 procent fra 2005 til 2012. Fra 108.000 passagerer i 2005 til 163.000 i 2012.

Den primære slagmark for de jyske lufthavne ligger i Østjylland i en cirkel omkring Aarhus, hvor der er omtrent lige langt til Billund Lufthavn som til Aalborg Lufthavn.

Betyder uendeligt meget
Men hvad er det så, der afgør om østjyderne vælger at køre mod nord eller syd, når de skal på charterferie?

Det har salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling, et godt bud på.

”Gratis parkering betyder så uendeligt meget for jyderne. Og det er tydeligvis gået op for rigtig mange, at det kan de tilbyde i Aalborg Lufthavn,” siger Stig Elling til CHECK-IN.dk.

Og det kan lufthavnsdirektøren i Aalborg, Søren Svendsen, skrive under på.

”Gratis parkering betyder meget mere end man kan forestille sig. Det handler om hvad vi ønsker at bruge penge på. Folk vil gerne bruge 600 kroner i benzin for at køre til Aalborg og spare 600 kroner i parkering. For så får de noget fysisk ud af det. Det gør de ikke, hvis pengene blot bliver brugt på at have bilen holdende stille i en uge,” forklarer Søren Svendsen.

Han har svært ved at se hvor lufthavnens charter-vokseværk stopper.

”Vi har fornylig oplevet, at nordmænd kom ned med færgen fra Norge for at flyve på charterferie fra Aalborg. Og vi havde sidste år 40.000 passagerer fra Region Syddanmark. Så efter min mening er der ikke umiddelbart noget loft for passagerantallet i Aalborg,” siger Søren Svendsen.

Nummer ét
Inden træerne vokser ind i himlen for nordjyderne, så peger flere kilder i branchen på, at Billund stadig vil være nummer ét. I vintersæsonen er det da også primært Billund, som har charterflyvninger.

”Billund er og bliver Jyllands charterlufthavn nummer ét. Her kan vi beskæftige et basefly alle ugen syv dage året rundt,” forklarer Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

Og det er netop hvad Star Tour gør fra midten af oktober. Her vil søsterselskabet TUI Fly Nordic stationere et Boeing 737-800 fly fast i Billund. Et fly, som i den kommende vinter skal flyve i pendulfart mellem Billund og De Kanariske Øer og Kap Verde.

”Det kan kun lade sig gøre i Billund. Og det er rigtig godt for rentabiliteten at kunne slippe for positionsflyvninger, hvor et fly flyves tomt ind til en lufthavn for at flyve 3-4 rotationer,” forklarer Stig Elling, der ikke er bange for at gruppere de jyske lufthavne.

”I min verden er der tre jyske charterlufthavne. To store og en lille,” siger salgsdirektøren og peger på Aarhus Lufthavn som den lille.

Det er en lufthavn, som Star Tour ikke har i sinde at satse på.

”Vi har ikke plads til tre lufthavne i vores program. Det ville bare betyde at vi skulle konkurrere med os selv og sprede gæsterne ud på flere flyvninger fra tre forskellige lufthavne,” pointerer Stig Elling.

Vokser gevaldigt
I Billund havde lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen gerne set at chartertrafikken voksede lige så meget som i Aalborg.

”Men jeg glæder mig over at chartertrafikken holder ved, selvom vi vokser gevaldigt på rutetrafikken til udlandet. Det er glædeligt at det ikke kannibaliserer chartertrafikken,” siger Kjeld Zacho Jørgensen.