Air Italy lukker sine ruter til Delhi og Mumbai blot få måneder efter, at selskabet begyndte at betjene dem. I stedet satses der i højere grad på Nordamerika.
I december sidste år åbnede Air Italy to nye direkte ruter til Indien, men de bliver allerede nu lukket.
Air Italy melder således, at ruterne fra Milano Malpensa til Mumbai og Delhi lukker henholdsvis den 17. februar og 29. marts. Ruterne åbnede henholdsvis den 6. og 13. december, så forbindelserne når dermed kun at få to-tre måneders liv. Herudover gør Air Italy ruten til Bangkok sæsonbestemt. Denne forbindelse åbnede den 9. september sidste år.
Air Italy har over for Air Transport World forklaret, hvorfor selskabet allerede efter få måneder lukker de to nyopstartede Indien-ruter og skærer ned på Bangkok-ruten. Ændringerne skyldes ”en kombination af strategisk netværkskonsolidering og ruteprioritering, ændringer i flyleveringer og markedsdynamik”, hedder det.
Øger til Nordamerika
De tre asiatiske ruter, der nu enten bliver lukket eller reduceret, bliver alle betjent med fly af typen Airbus A330-200. Air Italy åbnede fem langdistanceruter sidste år, og selskabet har haft store ambitioner siden relanceringen fra Meridiana til Air Italy i februar sidste år. De to øvrige langdistanceruter er til de nordamerikanske destinationer New York og Miami, og de åbnede i juni.
Den 14. maj i år skulle Air Italy have åbnet rute til Chicago O’Hare, men selskabet meddeler, at forbindelsen er udskudt til en gang i 2020. Nye Air Italy-ruter til Los Angeles og San Francisco åbner – angiveligt stadig efter planen – henholdsvis den 3. og 11. april.
Air Italy har endvidere valgt øge på ruten til Miami i sommertrafikprogrammet. Fra den 15. april vil der således blive fem i stedet for fire ugentlige afgange til Miami. Air Italy skruer desuden antallet af frekvenser op for den nye Toronto-rute, der åbner den 6. maj. Stor efterspørgsel på ruten har fået selskabet til allerede nu at øge fra fire til seks ugentlige rotationer frem til den 25. oktober.
Vil konsolidere rutenetværk
Air Italy har yderligere planer om at øge sit rutenetværk. Det oplyser flyselskabet over for Air Transport World.
“For at styre denne vækst vil vi fortsætte med at reducere vores fokus på charter, opbygge og konsolidere vores rutenetværk, åbne nye destinationer og reducere, lukke eller gøre ruter sæsonbestemte, hvis de kræver ændring for den samlede maksimale rentabilitet af virksomheden,” lyder det.
I øjeblikket har Air Italy fem Airbus A330-200 i en flåde på i alt 14 fly. Noget af den frigjorte kapacitet fra de kommende rutelukninger til Indien vil ganske givet blive indsat på ruterne til Nordamerika. Air Italy har en ordre på 30 nye Boeing 787-8 Dreamliner-fly, og disse vil efter planen blive leveret fra maj i år for at erstatte A330-flyene.
Modstand mod Air Italys USA-engagement
Det mellemøstlige flyselskab Qatar Airways ejer 49 procent af aktierne i Air Italy, der har hovedkvarter i Olbia på Sardinien og er Italiens næststørste flyselskab. Basen for langdistancefly er i Milano Malpensa.
De amerikanske flyselskaber American Airlines, Delta Air Lines og United Airlines har tidligere kaldt Air Italys fremfærd i USA som en ”klar overtrædelse” af en aftale mellem USA og Qatars regering.
Da Qatar Airways er delvis ejer af Air Italy, kan flyselskabet udnytte yderligere ekspansionsmuligheder I USA via det italienske flyselskab. Den amerikanske regering indgik ellers i januar sidste år en aftale med Qatar, hvori emiratet bekendtgjorde, at det ikke havde yderligere planer om at udvide rutenetværket til USA. Intet juridisk skulle dog være i vejen for, at Qatar Airways i stedet kan ekspandere via Air Italy.
Relaterede artikler:
Air Italy skal flyve for Finnair