Bombardier Dash8-Q400 fra Luxair. (Foto: Luc Willems | GNU Free Documentation License)

Luxair øger på CPH-rute

Luxair indsætter til efteråret mere kapacitet på ruten mellem Luxembourg og CPH, som selskabet fik skubbet SAS væk fra.

I juni 2013 vendte Luxair tilbage til ruten mellem Luxembourg og København efter seks års fravær med en enkel aftenflyvning seks dage om ugen med et lille 45-sæders Embraer ERJ-145 fly. Selskabet konkurrerede direkte med SAS, der dengang fløj to gange på hverdage og en gang om søndagen med 88-personers CRJ900-fly.

Luxair øgede betjeningen til to gange dagligt på hverdage og det gav pote godt to år efter opstarten, da SAS i oktober 2015 valgte at trække sig fra ruten og overlade den til Luxair, der i dag betjener ruten med 76-personers Dash8 Q400-fly på alle ugens 10 returflyvninger. På hverdage flyves fra Luxembourg kl. 06.20 og retur fra København kl. 08.35 samt igen om aftenen med start i Luxembourg kl. 18.00 og returflyvning fra CPH kl. 20.20. Om lørdagen har selskabet en tidlig morgenrotation og søndag er der tale om en aftenrotation fra Luxembourg kl. 18.30 og retur fra København kl. 20.50.

Ny eftermiddagsflyvning
Fra slutningen af oktober i år får kapaciteten så endnu et nøk opad, når Luxair fra søndag den 29. oktober indsætter tre ekstra flyvninger i hver retning. Mandag og fredag vil der være en ny eftermiddagsafgang, der letter fra Luxembourg kl. 12.55 og ankommer til København kl. 14.40. Efter en hurtig turnaround sætter flyet kursen tilbage mod Luxembourg kl. 15.15, hvor det ankommer kl. 17.05.

Desuden vil der være en ny eftermiddagsafgang på søndage, så der bliver to rotationer på ugens sidste dag. Den vil afgå fra Luxembourg kl. 13.30 og fra CPH kl. 15.50. I dag flyves kun en søndagsrotation kl. 18.30 fra Luxembourg og 20.50 fra Københavns Lufthavn.

Ved sommertrafikprogrammets start den 26. marts indledte Luxair og SAS en codeshare-aftale, således at SAS fik selskabets SK-kode på Luxairs flyvninger til Luxembourg fra henholdsvis København og Stockholm. Til gengæld kan Luxair benytte sin markedsføringskode LG på flyvninger til Stockholm og København fra henholdsvis Oslo, Gøteborg, Helsinki, Tallinn, Riga, Palanga, Vilnius og Billund.

Store finansielle interesser
Luxembourg er et af EU´s politiske centre, hvorfor der er særligt mange EU-politikere og embedsmænd på flyruterne. Europa-Parlamentet har sit sekretariat i Luxembourg, mens EU-Kommissionen også har afdelinger i storhertugdømmet. Herudover har den finansielle sektor store interesser i Luxembourg.

Luxair opererer i alt 17 fly til 64 destinationer i Europa, Nordafrika og Mellemøsten. Selskabet er en del af LuxairGroup, der udover passagerflytrafik også omfatter rejsearrangørvirksomhed og luftfragt. Koncernen beskæftiger i alt 2.300 ansatte og Storhertugdømmet Luxembourg er hovedaktionær med 39 procent af aktiekapitalen.

Herudover har Luxembourgs nationalbank en aktiepost på næsten 22 procent, således at flyselskabet er statsligt kontrolleret. Lufthansa ejede indtil 2014 omkring 13 procent af aktierne i LuxairGroup, men disse blev afhændet til luxembourgske Delfin, som den italienske erhvervsmand Leonardo Del Vecchio står bag.

Luxair er dog stadig med i Lufthansas Miles & More-loyalitetsprogram.

 

Relaterede artikler:

SAS og Luxair i nyt samarbejde

Luxair går efter skandinaver

Luxair vender tilbage til CPH

SAS lukker rute til Luxembourg