Lyse nye rammer møder ‘den store flyver’

Med thailandske højtalerudkald som lydtapet indviede transportministeren onsdag Københavns Lufthavns tilbygning til Finger C. Et lækkert lyst område, der 1. december får besøg af en rigtig stor flyver.

“Er det for at kunne absorbere den der store flyver?“ spurgte en kvindelig rejsende nysgerrigt CHECK-IN.dk’s udsendte reporter, da Københavns Lufthavn onsdag eftermiddag officielt indviede sin tilbygning til Finger C og havde dækket op med bobler, kransekage og en rød snor, som Transportminister Hans Christian Schmidt fik fornøjelsen at klippe over.

Og det er det. Den ene af de tre nye gates i tilbygningen har nemlig to jetbroer ud til flyene, så det vil være muligt lettere at få passagererne ombord, når Emirates fra 1. december indsætter dobbeltdækkerflyet Airbus A380 på sin rute mellem Dubai og København.

Gik sin vante gang
Området og gates’ene har dog været i brug i omkring to uger og livet i lufthavnen gik sin vante gang mens ministeren, SAS-chefer og andre “ping’er“ var samlet til taler, klapsalver og snoreklipning.

Transportministerens fortid som viceskoleinspektør kom ham da også til gavn, da han under sin tale fik konkurrence af et højtalerudkald på thailandsk. Det betød, at hans morsomme indledning med en opremsning af forholdene i Københavns Lufthavns første leveår, 1925, ikke druknede fuldstændig.

Det nye område er på 6.300 kvadratmeter og har kostet omkring 270 mio. kroner. Det er faktisk en lavere pris per kvadratmeter, end lufthavnen normalt bygger for, pointerede en stolt Thomas Woldbye, direktør for Københavns Lufthavn. Og så er byggeriet i øvrigt bygget til tiden.

Behageligt og indbydende
Når man kommer gående ud i tilbygningen fra den forholdsvis smalle gang i den oprindelige Finger C, møder der en først et stort lyst areal med godt lysindfald og et godt lys fra store lamper med dæmpet belysning. De mørke trægulve fra store dele af den øvrige lufthavnsterminal er erstattet af lyse fliser. Også noget, der er med til at gøre området behageligt og indbydende.

Eksemplarer af det danske designikon Syv’er stolen er strøet ud over området i en blanding af to, tre og fire stole ved siden af hinanden. Ved siden af mange af stolene er små afsætningsborde, som er forsynet med de stikkontakter, som i disse moderne smartphone-dage er så efterspurgte blandt passagererne. Ind mellem stolene er opstillet barstole og høje borde, hvor det også er muligt at få strøm til ens apparater.

Få dem op af stolene
Københavns Lufthavn har i den nye del af Finger C arbejdet en del med begrebet nudging, hvor man med små simple greb får forbrugerne til at gøre noget bestemt. Således er de Syv’er stole, der står tættest på gangen med træsæder. I næste geled er det træder med armlæn. Tredje geled af stole er med stofsæder, men uden armlæn. Og længst væk fra gangen helt ude ved vinduerne finder man de behageligste stole med stofsæder og armlæn. På den måde håber man, at passagererne automatisk vil søge ned bagved. Dermed bliver det nemmere at fylde sæderne ud.

Når der skal kaldes ud til afgangene til især USA, så nytter det ikke noget at lave højtalerudkald. Amerikanerne hører dem ganske enkelt ikke. Men et amerikansk flag får dem op af stolene og ud til flyet, viser erfaringer fra andre lufthavne. Erfaringer, som CPH har taget til sig og anvender i det nye område.

Længere henne snævrer terminalen lidt ind igen, inden man kommer frem til gates’ene C37 og C39. Og især sidstnævnte er interessant. Det er nemlig den første gate i Københavns Lufthavn med to jetbroer. Onsdag eftermiddag blev gaten benyttet af Thai Airways-maskinen til Bangkok. Men fra 1. december bliver den fast tilholdssted for Emirates’ Airbus A380’er – den der store flyver, som mindst én rejsende har hørt om.

Foto: Ernst Tobisch