Malév kan være på vej mod tjekkisk ejerskab

Ungarns regering kan ende med at sende det statsejede luftfartsselskab Malév i konkurs, så nye ejere ikke skal overtage det gamle selskabs gæld. Ifølge lokale medier er Malév på vej til at blive købt af tjekkiske Unimex Group, der sammen med Icelandair ejer flyselskabet Travel Service.

Hvad gør man hvis man gerne vil have videreført aktiviteterne, men plages af stor gæld?

Spørger man Ungarns regering er svaret på det spørgsmål tilsyneladende at lade det gamle selskab gå konkurs og dermed isolere gælden i dette selskab, inden man sælger de levedygtige aktiviteter videre.

Ifølge den ungarske avis Világgazdaság overvejer staten således at lade luftfartsselskabetMalév gå konkurs og så kun overføre de levedygtige aktiver til et nyt selskab. Dermed ville et nyt selskab kunne undgå det gamle selskabs store gæld.

Ifølge avisens oplysninger er der forhandlinger mellem regeringen og tjekkiske Unimex Group om at etablere en nyt nationalt luftfartsselskab med base i Budapest.Unimex Group ejer i forvejen det tjekkiske flyselskab Travel Service a.s. i forening med Icelandair. Og netop Travel Service har et datterselskab i Budapest, der også opererer som luftfartsselkskab.

Udviklingsminister Tamás Fellegi har bekræftet, at der har været møder, og ifølge avisens opysninger forhandles der stadig. En aftale vil i givet fald kunne falde på plads allerede i midten af 2012.

På en pressekonference i denne uge understregede udviklingsminister Tamás Fellegi, at det fremtidige selskab skal være baseret i Budapest og mindst 51 % af selskabet skal være ejet af et luftfartsselskab eller en investor i EU.

Kinesisk investor i spil

Også det kinesiske Hainan Airlines har udtrykt interese for Malev Hungarian Airlines, men med de særlige EU-regler vil det altså maksimalt kunne være en investering på de resterende 49 % af det ungarske luftfartsselskab.

Allerede i 2004 overvejede Hainan Airlines at fremsætte et købstilbud på Malev, men i sidste ende ombestemte det kinesiske selskab sig med henvisning til, at Malev manglede et bredt europæisk rutenetværk og fordi man mente, at den økonomiske risiko ved selskabet var for stor.

Malev har ført en omtumlet tilværelse. Selskabet har hovedsæde i Budapest og hub på Budapest Ferihegy International Airport og blev oprindeligt dannet 29. marts 1946 som Hungarian-Soviet Civil Air Transport Joint Stock Company, der var bedre kendt som Maszovlet.

I 1956 købte den ungarske regering alle de Sovjet-ejede aktier i Maszovlet og skabte dermed Malév. I 2007 blev selskabet privatiseret, men i 2010 blev det underskudsgivende luftfartselskab købt tilbage af den ungarske stat.Dengang betalte staten knap 700 millioner danske kronerfor 95 procent af aktierne i det nationale luftfartselskab.

Efter de elendige resultater måtte selskabet reducere sit netværk, afskedige medarbejdere og genforhandle lønaftaler med fagforeninger samt leverandørkontrakter.

Selskabet er medlem af flyalliancen Oneworld og har en flåde af 22 fly fordelt på Boeing 737-600 NG, Boeing 737-700 NG, Boeing 737-800 NG og Q400.