Når Boeings 787 Dreamliner kommer i luften igen vil mulighederne for at flyve med flyet fra europæiske lufthavne vokse til over 20 ruter i år. I København gør flyet formentlig først entré til november.
Mandag gennemførte Boeing de første testflyvninger med den nye type batteri, som gerne skulle betyde, at luftfartsmyndighederne ophæver Boeing 787 Dreamlinerens mere end to måneder lange flyveforbud.
Og når det sker og Boeing igen begynder at levere fly til de utålmodige kunder, så vil det betyde, at antallet af Dreamliner-ruter fra Europa vil vokse markant i løbet af i år.
LOT er indtil videre eneste europæisk operatør af flyet. Polakkerne nåede akkurat at lande i Chicago på premiereflyvningen fra Warszawa. Når flyveforbuddet ophæves, er det planen at flyve fra Warszawa til Chicago og New York JFK.
Den næste europæer i køen er British Airways. Briterne forventes i første omgang at indsætte sine Boeing 787 Dreamliner-fly på ruter fra London til Calgary og Toronto i Canada samt til Washington Dulles og New York Newark i USA. Startdatoen hedder formentlig 16. juli, hvor det første fly indsættes på ad-hoc basis på de fire ruter.
Forud for indsættelsen i fast oversøisk rutefart er formentlig gået en periode med enkelte testflyvninger på europæiske ruter for at træne piloter og kabinepersonale. Her er det bestemt ikke urealistisk, at flyet en enkelt dag eller to ville blive indsat på London Heathrow – København.
Så snart forbud ophæves
Udover LOT er det primært japanske, indiske og mellemøstlige flyselskaber, som indtil flyveforbuddet i januar brugte flyet på ruter til og fra Europa. Ruterne får formentlig Dreamlineren tilbage så snart flyveforbuddet ophæves.
Den første bruger af Dreamliner, japanske ANA bruger flyet mellem Tokyo Haneda og Frankfurt. Hos Air India betjente Dreamlineren ruter fra Delhi til London Heathrow, Paris Charles de Gaulle og Frankfurt. På de ruter forventes Dreamlineren indsat så snart flyene igen må flyve. Qatar Airways brugte flyet fra Doha til Frankfurt, München, Zürich og London Heathrow. Endelig så brugte United Dreamlineren på Houston – Amsterdam.
I Norden var Helsinki udset til at skulle blive den første lufthavn med faste Dreamliner-flyvninger, da Japan Airlines havde en rute fra Tokyo Narita til Helsinki på tegnebrættet med opstart den 25. marts. Men den opstart er udsat på ubestemt tid.
Søsatte satsning
Hos Norwegian spejder man efter nyt fra Boeing om Dreamlinerens batteriproblemer og en eventuel løsning af problemerne. Oprindeligt var det planen, at det skulle være Dreamliner-fly, der søsatte Norwegians storstillede langdistancesatsning med ruter fra slutningen af maj fra Oslo og Stockholm til Bangkok og New York. Men indtil videre har Norwegian indlejet to ældre Airbus A340-fly til at agere vikarer, mens vi venter på at Dreamlineren igen må få luft under vingerne.
Dreamlineren forventes først at blive en regelmæssig gæst i Københavns Lufhavn, når Norwegian den 29. november starter en rute mellem København og Fort Lauderdale. Dagen efter åbnes Stockholm – Fort Lauderdale.