- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

MAX-krisen gør ondt på flydubai

Lavprisflyselskabet flydubai lider under den igangværende grounding af Boeing 737 MAX. Situationen vil fortsat have betydelig indflydelse på selskabets økonomi, lyder det.

13 Boeing 737 MAX hos flydubai har været henvist til jorden siden den 12. marts i år, hvor det internationale flyveforbud mod flytypen trådte i kraft efter de to fatale ulykker, der kostede 346 mennesker livet.

Det mellemøstlige Dubai-selskab har rapporteret om et tab på 196,7 millioner dirham i første halvdel af 2019, hvilket svarer til 361 millioner kroner. Tabet skyldes i høj grad, at Boeing 737 MAX-flyene står på jorden, lyder det fra selskabet ifølge det Dubai-baserede medie Gulf News.

Bestyrelsesformand i flydubai, Ahmed bin Saeed Al Maktoum, forventer, at selskabet vil gå glip af endnu flere indtægter de kommende og travle rejseperioder hen over jul og nytår samt påsken 2020. Flydubai har allerede gået glip af mange indtægter hen over sommeren som følge af MAX-groundingen.

”Flydubai mistede meget i sommerperioden og indtil nu, og jeg vil sige, at selskabet vil gå glip af mindst to eller tre perioder med god indtægt og overskud. Nu har vi jule- og nytårsperioden. Hvorvidt groundingen fortsætter derefter, må vi se, men det vil være betydningsfuldt,” siger Ahmed bin Saeed Al Maktoum ifølge Gulf News.

Satser på brugbar Boeing-besked
Med Boeing 737 MAX-flyene stående på jorden har flydubai i øjeblikket en flåde bestående af 43 Boeing 737-800. Flyselskabet har således manglet en anseelig del af kapaciteten siden marts i år.

”Jeg er sikker på, at Boeing har et stort pres. Jeg har fortalt dem, at de er nødt til at kommunikere meget bedre, end de har gjort hidtil. Jeg håber, at de kan præsentere noget, der vil være acceptabelt for branchen,” fortalte Ahmed bin Saeed Al Maktoum til journalister ved det igangværende Dubai Airshow.

Det er endnu uvist, hvornår Boeing 737 MAX kan komme tilbage i drift. Den amerikanske flyproducent arbejder på en opdatering af MCAS-systemet, som var årsag til de to tragiske ulykker med henholdsvis et Lion Air- og Ethiopian Airlines-fly. En myndighedsgodkendelse af flytypen forventes først at lande i begyndelsen af 2020.

Flydubai har en ordre liggende på i alt 250 Boeing 737 MAX i versionerne -8, -9 og -10. 13 af disse er altså leveret til lavprisflyselskabet, der påbegyndte flyvninger i 2009, og som har base i Dubai International Airport.

 

Relaterede artikler:

Første flydubai-rute til Norden

Emirates: Øget samarbejde med flydubai

Flere flyselskaber kræver erstatning fra Boeing