Berlins borgmester tror først den stærkt forsinkede Berlin Brandenburg-lufthavn kan stå færdig i 2018 og ikke som planlagt i 2017, skriver tysk avis.
Farcen om den nye storlufthavn i Tysklands hovedstad Berlin ser ud til at fortsætte. Ifølge den tyske avis Bild, så kommer Berlin Brandenburg-lufthavnen sandsynligvis først til at åbne i starten af 2018 og ikke slutningen af 2017. Det er ellers det åbningstidspunkt, som lufthavnen har styret hen mod de seneste to år.
Ifølge avisen, så har formanden for det udvalg, der fører tilsyn med byggearbejdet, allerede før jul erkendt, at det bliver svært at nå at blive færdig til at kunne åbne i 2017. En åbning i starten af 2018 er nok mere realistisk, skulle formanden, Berlins borgmester Michael Müller, ifølge avisen have sagt.
En talsmand for Berlin Brandenburg Airport ønsker ikke at kommentere avisens oplysninger. Men han fortæller, at lufthavnen i januar næste år selv vil komme med en udmelding omkring tidsplanen og et forventet åbningstidspunkt.
Skrevet ind i kalenderen
Fortællingen om Berlin Brandenburg-lufthavnen syd for den tyske hovedstad, er en fortælling om nok den største byggeskandale i nyere tysk og europæisk historie. Således var det i første omgang planen, at lufthavnen skulle være indviet tilbage i oktober 2011. Det blev i første omgang udskudt til 3. juni 2012. En dato som luftfartsselskaber og alle andre aktører i de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, navigerede efter. Alt var klar til den store operation, som det er at flytte fra en lufthavn til en anden samtidig med at man opretholder trafikprogrammet.
Den tyske bundeskansler Angela Merkel havde skrevet datoen ind i sin kalender og gjort klar til at komme og klippe snoren til den nye storlufthavn, som ville være endnu et vidnesbyrd om et stærkt og forenet Tyskland. Tegel var oprindeligt Vestberlins lufthavn, mens Schönefeld lå i Østtyskland.
Holdt ikke stik
Men 14 dage før indvielsen satte brandmyndighederne foden ned. Udluftningen i de store glasbeklædte lufthavnsterminaler var ganske enkel god nok til at kunne suge røg væk i tilstrækkelig grad i tilfælde af en brand.
Lige siden har ingeniører og arkitekter kæmpet med at finde en løsning på udluftningsproblemerne. Samtidig har lufthavnens bestyrelse og bystyret i Berlin, som ejer en del af lufthavnen, igen og igen kommet med udmeldinger om forventede åbningsdato – for så at udskyde det igen.
Først hed det marts 2013. I efteråret 2012 blev det rykket på ny til den 27. oktober 2013 til vinterfartplanernes ikrafttræden. Og i januar 2013 blev det udskudt på ubestemt tid. Siden da har der været tale om en mini-åbning med kun omkring 10 daglige afgange i en indkøringsperiode. Den plan blev imidlertid lagt i skuffen igen.
I februar 2014 vurderede lufthavnens nye bestyrelsesformand, tidligere airberlin-direktøer Hartmut Mehdorn, at en åbning i 2016 kunne være sandsynlig. Det kom dog heller ikke til at holde stik. I december 2014 sagde lufthavnens bestyrelse, at en åbning i andet halvår 2017 var sandsynlig. Det er ikke blevet ændret siden. Men hvis man skal tro Bild, så bliver det ændret i næste måned.
Prisen for den nye storlufthavn er desuden eksploderet fra to til over seks mia. euro – svarende til næsten 45 mia. kroner.
Opføre ny terminal
Lufthavnens bestyrelse besluttede i juli i år at sætte gang i planlægningen af en udvidelse af lufthavnen. Berlin Brandenburg vil ved sin åbning have en kapacitet på 27 mio. passagerer om året. Men de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, som Brandenburg skal afløse, forventes i år at have haft mere end 30 mio. passagerer til sammen. Især Berlin Schönefeld, der ligger nord for den nye lufthavn, oplever stor vækst blandt andet qua en ny Ryanair-base. Således voksede Schönefelds trafik med 16,9 procent i 2015 i forhold til 2014.
Derfor besluttede bestyrelsen i juli at igangsætte arbejdet med at planlægge opførelsen af en ny terminal, der skal kunne håndtere otte millioner passagerer. Terminalen bliver en forlængelse af lufthavnens nordlige finger. Tidligere har det også været på tale at opføre en særlig lavpristerminal adskilt fra resten af lufthavnen. Den plan er indtil videre tilsyneladende lagt på hylden.
Den eneste bane i den slidte tidligere DDR-lufthavn, Berlin Schönefeld, skal gå hen og blive den ene af Brandenburgs parallelbaner – når lufthavnen en dag åbner. Fra Schönefeld er det mod syd muligt at se Brandenburgs terminalbygninger.
Relaterede artikler:
Ny tvivl om åbning af Berlin-lufthavn
Berlin-lufthavn får milliard-nødhjælp
Uåbnet Berlin-lufthavn planlægger udvidelse
Berlin-lufthavne blandt verdens 10 dårligste