- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Milliardunderskud hos airBaltic

AirBaltic mistede sidste år 72 procent af sin omsætning i forhold til året før og fik et underskud svarende til næsten to milliarder kroner.

Det lettiske flyselskab airBaltic fik i 2020 et underskud på 265 millioner euro, hvilket svarer til 1,97 milliarder kroner.

Det er ikke overraskende den historiske negative indvirkning fra COVID-19-pandemien, der påvirker resultatet i airBaltic, som ellers er stormet frem i de seneste år med nye ruter og fly og passagervækst.

73 procent færre passagerer
Sidste år måtte det lettiske flyselskab dog sige farvel til 73 procent af passagererne i forhold til året før, da man i 2020 kun fløj med 1,34 millioner passagerer mod fem millioner året før.

Selskabets omsætning faldt tilsvarende fra 509 millioner euro (3,8 milliarder kroner) i 2019 til blot 143 millioner euro (1,1 milliarder kroner) i 2020, svarende til et fald på 72 procent.

Antallet af flyvninger faldt med 64 procent sidste år i forhold til året før, mens antallet af ansatte faldt med 30 procent til 1.200.

Ren Airbus A220-flåde
”Vi oplevede en dramatisk ændring sidste år, men airBaltics kernevision for fremtiden er den samme – at være nummer et luftfartsselskab i Baltikum og give den bedste forbindelse til og fra regionen,” siger Martin Gauss, airBaltics koncernchef.

”Sidste år i kølvandet på krisen reducerede vi vores omkostninger betydeligt og justerede vores forretningsplan, Destination 2025 Clean. Vi tog en beslutning om permanent udfasning af Q400- og B737-fly og blev single aircraft type-operatør med Airbus A220-300 to år foran den oprindelige plan,” siger Martin Gauss.

Øget markedsandel i Baltikum
På trods af krisen og et historisk dårligt år, lykkedes det sidste år airBaltic at øge sin markedsandel i de baltiske lande med et procentpoint til 37 procent. Det skete selv om antallet af ruter fra Riga, Tallinn og Vilnius blev reduceret fra 88 til 76 ruter.

”Vi ser frem til en stigning i efterspørgslen på rejser, som nu begynder at vise nogle positive signaler. Vi har udviklet flere scenarier til gradvis markedsopretning. Vores reduktion i forhold til basisscenariet er i øjeblikket i tråd med de generelle forventninger i branchen, og vi er fleksible i forhold til at foretage yderligere justeringer, når det er nødvendigt,” siger Martin Gauss.

AirBaltic planlægger i år at skulle tilføje yderligere syv nye Airbus A220-300-fly til flåden.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic kan få brug for flere penge

To nye A220 til airBaltic på samme dag

AirBaltic tættere på mellem- og langdistanceruter