Coronakrisen har gjort, at airBaltic øjner muligheden for at etablere sig med de mindre og effektive A220 på længere ruter, end det lettiske flyselskab hidtil har været vant til.
Under coronakrisen har airBaltic evalueret sit rutenetværk, og det kan resultere i lancering af nye ruter, som flyselskabet tidligere ikke så meget potentiale i.
Koncernchef i airBaltic, Martin Gauss, fortæller i et interview i forbindelse med en virtuel afholdelse af konferencen Routes Reconnected, at flyselskabet ser helt nye muligheder som en konsekvens af coronakrisen. Det lettiske flyselskab øjner et potentiale for at etablere sig på mellem- og langdistanceruter med de moderne og driftsøkonomiske Airbus A220-300.
”Vi overvejer, om det er fornuftigt at flyve en rute, der er betydeligt længere. På grund af efterspørgsel eller måske et langdistancefly, som ingen vil indsætte, kan airBaltic muligvis flyve på en sådan rute,” siger Martin Gauss i et interview, der er lagt op på Routes Online.
Koncernchefen forklarer, at længere ruter kan blive realiseret fra Baltikum eller fra en lufthavn med en af flyselskabets 22 codeshare-partnere.
Fleksibilitet har fuld fokus
Martin Gauss ser således potentiale i det marked, hvor langdistancefly opererede før coronakrisen, men hvor den nuværende lave efterspørgsel ikke fordrer brug af store passagerfly. AirBaltic overvejer ruter fra mange europæiske lufthavne, som ikke ville have været aktuelle før krisen, lyder det.
AirBaltic har indtil videre fået leveret 23 ud af en samlet ordre på 50 Airbus A220-300. Hovedparten af de 23 fly, der er indrettet med 145 sæder, har været i luften under coronapandemien, da flytypen egner sig godt til det nuværende marked. Flyet har en rækkevidde på 4.575 kilometer og kan dermed operere på længere ruter.
Den længste airBaltic-rute før coronakrisen var 4.368 kilometer og gik fra Riga til Abu Dhabi med en flyvetid på cirka seks timer. Det er blandt andet ruter af denne længde, som airBaltic altså overvejer flere af.
”Vi er nu i stand til at åbne en rute inden for en dag – det er noget nyt for vores flyselskab. Det er sådan, vi skal operere i fremtiden, med fleksibilitet og hastighed. Denne fleksibilitet betyder, at hvis noget ikke fungerer, kan vi stoppe det og flytte kapaciteten et andet sted,” forklarer Martin Gauss om den mere kortsigtede og fleksible tilgang til ruteplanlægning.
‘A220 vil være perfekt for os’
Som følge af julehøjtiden forventer Martin Gauss, at der vil være et let opsving i efterspørgslen i december. Forventningen er dog, at trafikken vil forblive svag indtil marts. Koncernchefen forventer dernæst, at efterspørgslen vil øges ind i sommeren 2021, når COVID-19-vaccinerne er blevet rullet ud.
AirBaltic forventer at indsætte mere kapacitet fra marts, og i løbet af sommeren planlægger flyselskabet at operere på cirka 80 ruter. Heriblandt vil være 10 ruter, som er indstillet på grund af coronakrisen, og lancering af fem nye ruter, som var planlagt til 2020.
”Hvis du fokuserer fuldt ud på at blive økonomisk robust, og du reviderer produktet, kan du vokse ud af krisen. Du kan vokse med succes meget hurtigt,” siger Martin Gauss.
”Efter krisen vil A220’erne være perfekte for os til at gøre, hvad vi vil.”
Relaterede artikler: