AirBaltic har fået leveret to nye Airbus A220-300, YL-AAX og YL-AAY. Foto: airBaltic

To nye A220 til airBaltic på samme dag

Søndag modtog airBaltic to spritnye Airbus A220, og det lettiske selskab har dermed fået de første 25 fly af denne type leveret. Flyene skal operere til op imod 65 destinationer i sommeren 2021.

Det sker sjældent, at et flyselskab får leveret to helt nye passagerfly på samme dag. Og endnu mere usædvanligt under den igangværende coronapandemi.

Ikke desto mindre tog airBaltic 13. december imod yderligere to Airbus A220-300, og dermed er de første 25 eksemplarer af denne flytype leveret til det lettiske flyselskab. Flyene har registreringerne YL-AAX og YL-AAY, og airBaltic har dermed fået gennemført alle planlagte leveringer i år.

Det første fly afgik lørdag klokken 09.12 lokal tid fra Montréal-Mirabel International Airport i Canada, og det næste lettede 10 minutter senere. Begge fly var i luften i hele syv timer og 38 minutter, inden de landede i Riga International Airport med tomme kabiner omkring midnat natten til søndag.

De to nye A220’ere er en del af en samlet airBaltic-ordre på 50 A220-300, og selskabet har en option på yderligere 30 af denne flytype. Siden maj i år har airBaltic udelukkende opereret med de 145-sæders A220-300, der udgør fremtiden hos selskabet som den eneste flytype.

A220 har ydet bedre end forventet
AirBaltic var lanceringskunde på A220-300 i slutningen af 2016, og siden da har over 5,6 millioner passagerer rejst med flyene hos selskabet. De fleste passagerer er fløjet til destinationer som Amsterdam, Paris, London og Moskva. Flytypen har gennemført tæt på 60.000 flyvninger og fløjet over 141.000 bloktimer for det lettiske selskab.

’Airbus A220-300 har klaret sig ud over selskabets forventninger og leveret bedre samlet præstation, brændstofeffektivitet og bekvemmelighed for både passagerer og personalet,’ skriver airBaltic i sin pressemeddelelse.

Passagererne i den moderne flytype kan blandt andet nyde godt af bredere sæder, større vinduer, mere plads til håndbagage i kabinen og forbedrede toiletter.

A220-300 er desuden udstyret med de såkaldte HEPA-filtre, der fjerner 99,97 procent af alle vira i luften, og flytypen har et kraftigt reduceret støjniveau.

‘Efterspørgslen vil vokse de kommende måneder’
I den kommende sommer vil airBaltic dermed have 25 A220-300 til rådighed. Flyselskabet har netop offentliggjort planerne for sommertrafikprogrammet 2021, der begynder 28. marts. AirBaltic vil operere til 65 forskellige destinationer, og der vil være nye ruter fra Riga til Manchester, Jekaterinburg, Jerevan, Bergen samt Trondheim.

”Sikkerheden og sundheden for vores medarbejdere og passagerer har stået – og vil stå – frem for alt. Vi oplever, at folk savner at rejse. Jeg tror stærkt på, at efterspørgslen på flyrejser vil begynde at vokse i de kommende måneder, når pålidelige løsninger som vacciner og bredere testning for at begrænse spredningen af ​​COVID-19 er introduceret,” siger Martin Gauss, koncernchef i airBaltic.

”Selvom lufttransport helt sikkert vil være anderledes, planlægger vi, at der til næste sommer – med visse begrænsninger – er flere rejsemuligheder tilgængelige. Som den største udbyder af tilslutningsmuligheder i Baltikum skal vi være klar til det øjeblik, så vi har allerede offentliggjort vores planlagte tidtabel.”

I begyndelsen af december udtalte Martin Gauss i et interview, at airBaltic – som en konsekvens af coronakrisen – overvejer at etablere sig på langdistanceruter med de brændstofeffektive A220’ere. Der er imidlertid ikke blevet afsløret yderligere om disse overvejelser.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic tættere på mellem- og langdistanceruter

AirBaltic overvejer at søge mere statsstøtte

SAS vil ikke afvise dialog med airBaltic om A220