En undersøgelse fra Apollo viser, at rejsende i højere grad bruger elektronisk udstyr end rejselederne til at undersøge tilbud og muligheder om ferien.
Charterferier er ofte forbundet med afslapning og ingen stress, men når danskerne rejser sydpå, er det langt fra ensbetydende med, at elektronisk udstyr som mobiltelefonen eller iPad’en lægges til side.
En undersøgelse foretaget af rejsebureauet Apollo blandt 1.000 danskere viser således, at 15 procent af de adspurgte bruger apps eller internet til at booke og orientere sig om udflugter fremfor at henvende sig til en rejseleder.
Samtidig viser undersøgelsen, at blot fem procent altid er i kontakt med en rejseleder, hvorimod 25 procent sjældent benytter sig af en sådan.
Det er ifølge Apollo en stor stigning fra tidligere, og på trods af den enorme elektroniske udvikling i det generelle samfund de seneste år alligevel en overraskelse.
”Det har overrasket os lidt, hvor hurtigt folk har taget den mulighed, at de kan booke både selve ferien, udflugter, diverse ekstra tilkøb og få den generelle orientering på rejsemålet på vores app, til sig. Vi ser en rigtig stor stigning hele vejen rundt i øjeblikket, og vi gør derfor rigtigt meget ud af at opdatere app’en løbende,” siger Glenn Bisgaard, der er kunde- og kommunikationschef hos Apollo.
Stort fokus på elektronik
Der er ingen tvivl om, at elektronikken for længst har vundet indtog i rejseindustrien, og Apollo har ofte været et af foregangsselskaberne på dette område.
Således var Apollo helt tilbage i 2010 det første rejseselskab i Danmark til at oprette en mobil-app. I slutningen af 2015 lancerede Apollo desuden muligheden for at betale rejsen med MobilePay, så mobilkunder ikke behøver at indtaste alle sine oplysninger, når man booker rejsen fra telefonen.
I dag sker stort set alle bookinger ifølge Apollo over internettet, enten på computeren eller igennem apps på telefonen eller iPad. Apollos app er downloadet mere end 250.000 gange, og 35 procent af trafikken i 2017 på denne har været på sider med inspiration til rejsemål eller udflugter.
På trods af dette, er Apollo dog ikke klar til at afskaffe den klassiske rejseleder. Ifølge rejsebureauet er der nemlig stadig situationer, hvor servicen bedre fungerer igennem en person end på mobiltelefonen.
”Naturligvis er vi ikke der, hvor en app kan erstatte vores rejseledere helt. Den personlige kontakt er stadig meget vigtig for nogle af vores rejsende. Og særligt, når vi taler evt. problemer på selve rejsemålet, så er den personlige kontakt, hvor et menneske, som man kan tale med, stadig vigtig. Men rejselederens funktion har helt sikkert ændret sig over de senere år,” siger Glenn Bisgaard.
Relaterede artikler:
Flere danskere finder rejsen på mobilen