Mulighed for yderligere reduktion i Japan-trafik hos SAS

Mandag fløj SAS i henhold til tidtabellen fra København til Tokyo-Narita lufthavnen. Men den 24. og 26. marts har selskabet valgt at aflyse afgangen fra København på grund af faldende efterspørgsel på ruten til Japan.

Mange internationale luftfartsselskaber har været nødsaget til at ændre fartplanen til Japan i takt med, at forsyningssituationen i landet bliver mere ustabil og sålænge at der stadig er risiko for radioaktiv stråling.

SAS har indtil videre valgt at aflyse returflyvningerne fra København til Tokyo-Narita lufthavnen henholdsvis torsdag den 24. og lørdag den 26. marts i denne uge. De berørte passagerer har mulighed for at blive ombooket til en anden afgang eller få refunderet deres billetter. Men det er endnu for usikkert at konkludere, at der ikke kommer flere aflysninger til den japanske hovedstad.

”Vi planlægger naturligvis at flyve så godt som muligt, men vi kan nok ikke undgå at reducere yderligere i trafikprogrammet til Japan. Vi kan se, at der er en faldende efterspørgsel, hvilket er forståeligt nok, og at passagererne nok har valgt at udskyde deres rejse til Japan,” siger kommunikationskonsulent Anne Mette Philipsen.

SAS fortæller, at selskabet stadig er i kontakt med de relevante myndigheder og kan på denne baggrund slå fast, at situationen i landet stadig er ustabil.
”Vi flyver selvfølgelig ikke, hvis det er farligt rent sundhedsmæssigt for passagererne.”

Fredag og lørdag i sidste uge gennemførte SAS to ekstraordinære flyvninger efter anmodning fra den svenske udenrigstjeneste, der tilbød svenske statsborgere at blive fløjet fra Tokyo-Narita til Bangkok, hvorfra passagererne kunne opnå forbindelse til Skandinavien. Der er på nuværende tidspunkt ingen planer om at genetablere disse særflyvninger, og SAS flyver igen direkte fra København til Tokyo-Narita, men med de omtalte reduktioner i fartplanen.