Foto: (Jørgen Syversen | Norwegian/PR)

Ni procent passagervækst for Norwegian i september

Flere passagerer, men lavere indtjening per produceret kilometer, var resultatet af Norwegians aktiviteter i sidste måned.

I september blev det atter hverdag for Norwegian efter nogle måneder med relativt høje passagertal og fremgang i den såkaldte RASK, der svarer til indtægten per produceret sædekilometer.

Sidste måned rejste 3.446.654 passagerer med selskabet, og det var ni procent flere end samme måned sidste år. Men enhedsindtægten faldt fra 0,35 norske kroner til 0,33 norske kroner, hvormed det ligner en ny måned med underskud for det norske lavprisflyselskab.

Med 8.809 millioner producerede sædekilometer vil billetindtægterne i september nemlig udgøre omkring 2.9 milliarder norske kroner, mens enhedsomkostningerne forventes at ligge på 0,41 norske kroner per produceret sædekilometer ved samme niveau som i årets andet kvartal. Dermed vil omkostningerne udgøre 3,6 milliarder norske kroner, således at der er et skønnet tab på 700 millioner norske kroner på salg af den rene transportydelse.

Det får Norwegian dog opvejet gennem salg af tillægsydelser, hvor selskabet ifølge seneste offentliggjorte tal henter omkring 162 norske kroner per passager. Det ventes derfor at bidrage med samlet med 558 millioner norske kroner i september måned, hvilket angiveligt ikke vil kunne forhindre et underskud.

Påvirkes af svensk passagerafgift
At yielden er faldende – og således også enhedsomkostningerne – har Norwegian en forklaring på.

“Generelt er udviklingen i yield positiv, men påvirkes negativt af den svenske passagerafgift og øget gennemsnitslængde per flyvning. Fordi indtægten per passagerkilometer er lavere på længere flyvninger, falder selskabets yield i takt med at andelen af langdistanceflyvninger stiger,” hedder det i en pressemeddelelse, der ledsager trafiktallene.

I september øgede Norwegian sædeproduktionen med 32 procent, mens selskabet sikrede sig en trafikvækst på 31 procent, Dermed faldt belægningen marginalt med 0,9 procentpoint til 88,8 procent. Isoleret set var belægningen  på langdistanceruterne på 92,4 procent.

“Det er glædeligt, at et stigende antal passagerer vælger Norwegian, når de skal ud og rejse, ikke mindst i forbindelse med arbejde. Væksten er størst på selskabets langdistanceruter, og efterspørgslen er stabilt god,” lyder det fra koncernchef Bjørn Kjos.

Norwegian fik i september leveret tre nye fly, henholdsvis en Boeing 787-9 Dreamliner samt to Boeing 737 MAX 8. I hele 2018 tager Norwegian imod 11 Boeing 787-9 Dreamlinere, 12 Boeing 737 MAX 8 samt to Boeing 737-800.

 

Relaterede artikler:

Norwegian på vej mod 40 millioner passagerer

Stærke trafiktal fra Norwegian

Fremgang i trafiktal fra Norwegian