Nordens største langdistanceselskab bliver større

Icelandair er med mere end 20 fly indehaver af Nordens suverænt største langdistanceflåde. Og næste år bliver flåden endnu større.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så åbner Icelandair næste år en ny rute fra Reykjavik til Portland i staten Oregon på USA’s vestkyst. Luftfartsselskabet åbner også en rute til Birmingham i England. De udvidelser af rutenetværket betyder, at selskabet planlægger at anskaffe sig yderligere to Boeing 757-fly.

Dermed kommer Icelandair op på at have 23 Boeing 757-fly i sving på sine ruter mellem Europa og USA med flyskifte på Island. Det skriver ch-aviation.

Smag og behag
Med den annoncerede flådeudvidelse udbygger selskabet sin position som Nordens suverænt største operatør af langdistancefly. Nummer to er Finnair, der har 15 langdistancefly af typerne Airbus A330 og Airbus A340. På tredjepladsen kommer SAS, der selv opererer 12 langdistancefly – også af typerne Airbus A330 og A340. Alt efter smag og behag kan man desuden vælge at medregne det specielle Boeing 737-700 fly, som schweiziske Privatair opererer for SAS på ruten mellem Houston og Stavanger.

På fjerdepladsen kommer Norwegian med indtil videre syv Boeing 787 Dreamliner-fly.

Retfærdigvis skal det nævnes, at Icelandairs Boeing 757-fly er mindre end SAS og Finnairs Airbus A330 og A340-fly samt Norwegians Boeing 787 Dreamlinere. Icelandair-flyene har eksempelvis kun en midtergang og ikke to, som ofte er normalen på langdistancefly. Icelandair har plads til 183 passagerer fordelt på tre klasser i sine Boeing 757-200 fly og 222 passagerer i sit ene Boeing 757-300 fly. Til sammenligning huser Finnair mellem 263 og 297 passagerer i sine fly. SAS har plads til henholdsvis 264 og 245 passagerer ombord på sine Airbus A330 og A340-fly, mens Norwegian har 290 sæder på sine Dreamliner-fly.

Levering fra 2018
Icelandair har kun Boeing 757-fly i sin flåde. Det er kun de færreste af flyene, som har været hos Icelandair i hele deres levetid. Mange af flyene er kommet til i takt med at Icelandair har ekspanderet og selskaber som Iberia og American Airlines har sendt 757’ere på pension.

Icelandair bestilte sidste år 12 eksemplarer af den nye Boeing 737 MAX til levering fra 2018. Flyene skal ikke erstatte Boeing 757’erne, men være med til at sikre fortsat vækst.