Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: Norwegian)

Norwegian afviser kompensation

Norwegian vil ikke udbetale kompensation til de mange tusinde danske rejsende, der har købt Dreamliner-oplevelsen og i stedet må nøjes med et ældre fly. I Norge anbefaler Transportklagenævnet et prisafslag på 10 procent.

Der er udsigt til, at tusindvis af danske flypassagerer kan få kompensation for, at Norwegian ikke kan tilbyde Boeing 787-8 Dreamliner-fly fra København til New York og Los Angeles i en længere periode. I stedet må de rejsende nøjes med et ældre Boeing 777-200 erstatningsfly fra det portugisiske charterflyselskab euroAtlantic.

Norwegian har specifik markedsført og solgt den såkaldte “Dreamliner-oplevelse“, hvor kunderne er blevet mødt med følgende tekst på hjemmesiden.

“Nyd den rolige og friske flyvetur i en 787 Dreamliner – det mest moderne fly i verden. Inkluderet i billetten er Timco-lædersæder, personligt underholdningssystem og touchscreen snackbestilling.“

Ingen af delene kan Norwegian opfylde, når man i en to måneders periode må indsætte Boeing 777-flyet fra euroAtlantic. Alle berørte passagerer har fået en SMS fra det norske lavprisflyselskab med følgende ordlyd.

“Norwegian would like to inform that your flight DY7012 will be operated by EuroAtlantic, flight type Boeing 777 200 ER. The departure time, flight number and booking reference is the same. (Inflight entertainment is limited). If you choose not to travel, we can offer you a full refund by contacting our Contact Centre by phone. Norwegian apologizes for the inconvenience.“

Men den går ifølge Forbrugerrådet ikke.

“Hvis man er stillet et specifikt produkt i udsigt og det leverede ikke svarer dertil, så vil der være mulighed for kompensation. Kvalitetsafvigelsen er væsentligt, da Norwegian har solgt flybilletten som en Dreamliner-oplevelse,“ konstaterer seniorjurist Mads Mølgaard Bräuner fra Forbrugerrådet.

Han opfordrer berørte passagerer til at kontakte Forbrugerklagenævnet, hvis man udelukkende har bestilt en flybillet, mens rejsende der har købt en pakkerejse skal kontakte Pakkerejseankenævnet.

Kompensation i Norge
I Norge traf Transportklagenævnet i november måned sidste år en afgørelse, hvori det fremgik, at Norwegian blev anbefalet at udbetale en kompensation på 10 procent af flybillettens værdi for de rejsende, der ikke havde fået Dreamliner-oplevelsen men i stedet måtte rejse med ældre erstatningsfly.

Når de første sager indbringes for de to klagenævn i Danmark vil der blive lagt en linje, der vil danne præcedens i alle efterfølgende sager. Hos Forbrugerrådet vurderer Mads Mølgaard Bräuner, at kompensationen meget vel kan nærme sig et niveau på omkring 700 kroner. Det var hvad flyselskaberne måtte betale til de passagerer, der var strandet under askeskyen i 2010 og måtte rejse hjem med andre flyselskaber.

Hos de berørte passagerer er der ikke meget forståelse at hente i forhold til Norwegians beslutning.

“Vores nøje i særdeles god tid planlagte ferie, hvor Norwegian blev valgt på grund af Dreamliner-tilbuddene smuldrer. Som forbruger er jeg rigtig vred lige nu,“ skriver Eggert Fröhlich fra Vandel til CHECK-IN.dk. Som luftfartsinteresseret havde han valgt at købe en flybillet med Norwegian til New York i begyndelsen af juni måned for at prøve det nye drømmefly.

Norwegian har dog ikke i sinde at give kunderne anden mulighed end at få pengene refunderet, selvom man specifikt har markedsført og solgt en anden vare.

“Det er ofte sådan, at flyselskaber kan være nødsaget til at sætte erstatningsfly ind af forskellige årsager. I en kortere periode må vi sætte et erstatningsfly ind fra København, og i den forbindelse tilbyder vi passagerne fuld refusion af billetten, hvis nogle, på baggrund af dette, skulle vælge ikke at rejse. Vi forstår fuldt ud, hvis nogle synes, situationen er ærgerlig, men for de allerfleste er det det vigtigste, at de kommer fra A til B planmæssigt,“ siger kommunikationsrådgiver Daniel Kirchhoff fra Norwegian.