Norwegian-fly i Midtjyllands Lufthavn. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Norwegian drosler ned på Karup-rute

Selvom de er alene på indenrigsruten fra København til Karup har Norwegian svært ved at få fyldt sine fly. Afgange skæres bort i både juni, juli og august.

Lavprisselskabet Norwegian har tilsyneladende svært ved at få fyldt flyene på indenrigsruten mellem København og Karup, som selskabet genåbnede efter Cimber Sterlings konkurs i starten af maj og som de er alene om at betjene.

Mandag og tirsdag i denne uge har selskabet aflyst to af sine fire daglige returflyvninger. Det har betydet, at tidligste afgange fra Karup har været kl. 16.35.

Nedskæringerne fortsætter i de kommende måneder som en konsekvens af den mindre erhvervstrafik i sommerugerne. Mens de fleste kun holder tre ugers sommerferie, og skolerne kun er lukkede i seks uger, så vælger Norwegian at skærer ned fra fire til tre daglige afgange på hverdage i otte uger frem fra midten af juni til midten af august.

Det er den tidlige morgenafgang fra Karup kl. 6.55 og den sene aftenafgang fra København kl. 20, der må lade livet. Dermed undgår Norwegian at skulle have en besætning til at overnatte i det midtjyske.

Især erhvervsfolk
Norwegian prøvede kræfter med Karup-ruten frajanuar 2010til efteråret 2011i konkurrence med Cimber Sterling, men måtte trække sig, da de havde svært ved at få fyldt de 186-sæder store Boeing 737-800 fly, som er den eneste flytype Norwegian opererer fra sin base i København. De store fly gjorde det ikke muligt at have tilstrækkeligt mange afgange til at kunne tilbyde et produkt, der var attraktivt nok for de forretningsrejsende. Det er især erhvervsfolk, der udgør passagergrundlaget for ruten.Nordmændene lagde ud med tre daglige afgange, men gik ned på to daglige afgange.

Efter Cimber Sterlings konkurs 3. maj i årlejede Norwegian en mindre Boeing 737-300 hos Jet Time og startede tre dage efter konkursen op med fire daglige returflyvninger på hverdage og 2-3 flyvninger på lørdage og søndage.

Norwegian har selv erklæret, at seks daglige afgange er det ideelle, hvis en rute skal være attraktiv for det erhvervssegment, som lavprisselskabet så gerne vil have fat i.

Planen er at brugen af Jet Time-flyet kun skal være en midlertidig løsning,

“Vi vil gerne kunne indsætte en af de seks spritnye Boeing 737-800 fly, som vi får leveret i år,“ siger Johan Bisgaard Larsen, kommunikationschef hos Norwegian i Danmark.

Seks daglige afgange med 737-800 vil betyde et udbud på 1134 sæder hver vej på hverdage. De nuværende fire daglige afgange med Boeing 737-300 giver et sædeudbud på 592. De større fly og eventuelt flere afgange vil altså være tæt på en fordobling af selskabets kapacitet på ruten.

Hvis det britiske regionalflyselskab Flybe går ind på det danske indenrigsmarked forventes ruten fra København til Karup at være en af dem, som Flybe kaster sig over.