Norwegian får barsk kritik af myndigheder

De norske luftfartsmyndigheder kommer med en skarp kritik af Norwegian og forholdene på selskabets London Gatwick-base, der ifølge myndighederne var uden ledelse i tre måneder.

Norwegian har fart på i disse år. Måske nogen gange lidt for meget fart på. I hvert fald hvis man skal tro en stærkt kritisk rapport fra de norske luftfartsmyndigheder om forholdene på Norwegians base i London Gatwick-lufthavnen. Det skriver Dagbladet.no.

Luftfartstilsynet inspicerede den 28. maj Norwegian Air Shuttles base i London Gatwick, hvorfra selskabet flyver til destinationer i Europa med Boeing 737-800 fly. Her fandt man, at basen havde været uden chefer i tre måneder. Den tidligere basechef for kabinepersonalet havde nemlig været udlånt til Norwegian Air International, der står for Norwegians langdistanceflyvninger med Boeing 787 Dreamliner-fly. Et selskab, der også har ekspanderet kraftigt i London Gatwick.

I slutningen af maj var basechefen for de kabineansatte tilbage i Norwegian Air Shuttle (NAS), men basen havde ingen basechef for piloterne, skriver Luftfartstilsynet i sin rapport.

Ifølge Dagbladet.no, så er Norwegian ikke enige i, at der manglede chefer. For søsterselskabet Norwegian Air International (NAI) havde en basechef for kabinepersonalet og en testpilot. Og det må være nok, mener Norwegian.

Accepterer ikke fælles base
Sådan spiller klaveret dog ikke, mener Luftfartstilsynet.

“Da der per definition er tale om to forskellige flyselskaber underlagt to forskellige myndigheder, skal NAS og NAI have hver deres base. Dette krav har NAS ikke levet op til indtil efter inspektionen i maj. Irske myndigheder accepterer ikke fælles base,” skriver sektionchef Frode Lenning fra Luftfartstilsynet i en mail til Dagbladet.

Når Frode Lenning nævner de irske luftfartsmyndigheder, så skyldes det, at Norwegian Air International er et irsk selskab med en irsk driftstilladelse og irsk-indregistrerede fly.

Luftfartstilsynet kritiserer også, at Norwegian Air Shuttles 81 piloter og 77 kabineansatte på basen i London Gatwick kun har et rum på 30 kvadratmeter. Norwegian kunne ved inspektionen den 28. maj ikke fremvise dokumentation for at de havde fået godkendt de basefaciliteter, som selskabet tog i brug i februar i år. De kunne heller ikke dokumentere, at der var foretaget en risikovurdering af faciliteterne.

På trods af de ting, så havde Norwegian gennemført en intern audit af basen få dage før Luftfartstilsynets inspektion – uden at det havde givet anledning til bemærkninger.

Norwegian åbnede base i London Gatwick i april 2013.