Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport. (Arkvifoto)

Norwegian får plads i DI-nyhedsbrev

Norwegian får endnu engang særskilt spalteplads i nyhedsbrevet fra DI Transport, som erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen DI står bag.

Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) er en medlemsforening i DI Transport med samlet 18 medlemmer, hvoraf alene 10 heraf er danskbaserede luftfartsselskaber. BDL arbejder for at sikre det danske luftfartserhverv en central rolle i den vækst og udvikling, som den globale udvikling fører med sig.

Derfor kan det undre, når DI Transport i det seneste nyhedsbrev under overskriften “Norwegian oplevede trafikvækst på 20 pct. i september“,ofrer spalteplads på en historieom det norske lavprisflyselskabs trafiktal i september måned. En omtale, der umiddelbart kan virke besynderlig, idet Norwegian som udenlandsk flyselskabikke er medlem af DI Transport og BDL og således er konkurrent til BDL-medlemmerne i det danske luftfartserhverv.

“Nyhedsbrevet erikke et markedsføringsorgan. Vi omtaler nyheder inden for dækningsområdet som vi finder er relevante for at beskrive aktuelle udviklinger. Vi vælger fra tid til anden at omtale trafiktal. Det sker ikke for at markedsføre bestemte virksomheder, men alene for at beskrive en udvikling og en tendens, så der er ikke tale om nogen får en særbehandling,“ siger branchedirektør Michael Svane til CHECK-IN.dk.

Ingen kommentar fra BDL-formand
Branchedirektøren gør dog regning uden vært. Igennem de seneste 52 uger har DI Transport ikke på noget tidspunkt omtalt trafiktalfra danske ellerandre udenlandskeluftfartsselskaber.Undtaget herfra er dog Norwegian, deri februar måned i årogså fik særskilt spalteplads, da de samlede trafiktal fra 2011 blev omtalt.

Endelig var omtalen af Norwegians præstationer i september måned en ordret gengivelse af den nyhed, som Ritzau Finans udsendte på baggrund af Norwegians pressemeddelelse. Der har således ikke hos DI været nogen som helt form for journalistisk bearbejdning, ej heller en sammenligning af det norske lavprisflyselskabs udvikling i forhold til danske operatører.

Formand for Brancheforeningen Dansk Luftfart er Lars Wigelstorp Andersen, dertil dagligt er beskæftiget hos hovedkonkurrentenSAS i en funktion som Direktør Public Affairs & Infrastructure. Han ser umiddelbart ingen problemer i, at DI Transport sætter fokus på den norske lavpriskonkurrent.

“Jeg har ikke rigtig nogle kommentarer til det,“ lyder detundvigende fra formanden, der dermed bakker forklaringen fra branchedirektør Michael Svane op.