Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian-fly nægtet adgang til britisk luftrum

Et Boeing 787-8 Dreamliner-fly fra Norwegian, der var på vej fra Boston til London, måtte lande i Irland. Flyet blev nægtet adgang til britisk luftrum.

Piloterne på et Boeing 787-8 Dreamliner-fly fra Norwegian fik sig i søndags en overraskelse, da flyet på den sidste del af den seks timer og 20 minutter lange flyrejse mellem Boston og London fik problemer med den såkaldte transponder.

Det er et stykke elektronisk udstyr, der er en sammentrækning af transmitter og responder, altså sender og svarer, reagerer. Det virker på den måde, at når en radarstråle fra lufttrafikkontrollen (ATC) rammer flyet, sendes der samtidig et spørgsmål. Dette opfanges af transponderen, og denne svarer blandt andet tilbage med oplysning om identitet, kurs og flyvehøjde.

Norwegian flyet med rutenummer DY7148 var på vej i en højde på 37.000 fod (11.300 meter, red.), da man valgte at flyve ind i irsk luftrum, da lufttrafikkontrollen over Storbritiannien nægtede at lade det norske Dreamliner-fly komme ind i britisk luftrum, da der var problemer med kommunikationen til og fra flyets transponder, skriver Aviation Herald.

Flyet måtte i stedet foretage en såkaldt “diversion” til Shannon Airport. Under nedstigningen mod Shannon oplyste den lokale flyveledelse, at signalerne fra transponderen ikke virkede troværdige.

På jorden i 21 timer
Lige umiddelbart før landing i Shannon kaldte piloterne igen flyvelederkontrollen, og denne gang blev signalerne fra transponderen læst korrekt. Flyet landede sikkert på bane 6 i Shannon Airport, hvor det blev på jorden i 11 timer, før det fortsatte den sidste del af rejsen til London. Her var forsinkelsen på samlet 11,5 time for passagererne fra Boston.

Flyet blev efterfølgende på jorden i Gatwick Airport i 21 timer, før det atter blev sat i drift.

Fejlagtige – eller slet ingen – signaler fra transponderen, tager luftfartsmyndighederne meget alvorligt, da der er en betydelig risiko for en kollision i luften, hvis kurs og flyvehøjde ikke er korrekt angivet. Et andet kendt fænomen optræder, når der er problemer med radiokommunikationen mellem flyet og flyveledelsen. Hvis et fly bevæger sig ind i et nyt luftrum uden at give sig til kende, bliver der ofte sendt jagerfly på vingerne for at kontakte de “tavse” fly i luften. Dermed kan man få vished for, at flyet ikke er blevet kapret, og at piloterne har fuld kontrol over flyet,

Relaterede artikler:

Havarirapport: Risiko for kollision

Piloter meldte flykapring ved en fejl

Havarirapport: Risiko for kollision

Advarsel om usynlige militærfly skal sættes i system

Ryanair-hændelse undersøges af svensk havarikommission