Efter at have foretaget store nedskrivninger på fly i fjerde kvartal af 2020 kan Norwegian præsentere et årsresultat, der viser et blodrødt minus på 16,5 milliarder kroner.
Fredag morgen kunne det norske lavprisflyselskab, der i øjeblikket befinder sig i en rekonstruktionsproces i både Irland og Norge, præsentere rapporten for fjerde kvartal af 2020 og dermed også det samlede resultat for året, hvor COVID-19 ramte hele verden.
Omsætningen landede på blot 6,5 milliarder kroner, hvilket var en tilbagegang på 79 procent i forhold til året før, hvor det lykkedes Norwegian at sælge for næsten 31,1 milliarder kroner.
Omsætningsfaldet har ramt bundlinjen hårdt, for sammen med nedskrivninger på over ni milliarder kroner lyder sidste års nettoresultat på et gigantisk underskud på 16,5 milliarder kroner. Det svarer til svimlende 45 millioner kroner om dagen, hvis det deles ud på samtlige 366 dage i 2020.
Da nedskrivningerne er foretaget i fjerde kvartal, viser dette alene et underskud på 11,9 milliarder kroner.
Ikke overraskende
Gennem de seneste 12 måneder er der sagt mange ting om Norwegians økonomiske situation, og derfor har koncernchef Jacob Schram heller ikke mange ord at sætte på regnskabet.
“2020 var et exceptionelt krævende år for hele luftfarten og for Norwegian. I lyset af det, er resultatet for fjerde kvartal ikke overraskende,” udtaler Jacob Schram i en pressemeddelelse.
Koncernchefen kan dog glæde sig over, at den rentebærende gæld er blevet reduceret med næsten 13 milliarder kroner i 2020, og ved udgangen af 2020 var der en kontantbeholdning på 1,9 milliarder kroner, hvilket dog ikke rækker langt, da selskabet alene i fjerde kvartal havde et negativt cash flow fra driften på 500 millioner kroner, og der er ikke udsigt til, at det bliver mindre i første kvartal af 2021 som følge af de skærpede rejserestriktioner.
Gældsnedbringelse og ny kapital
Norwegian fortsætter arbejde med rekonstruktionsprocessen, der først ventes at kunne afsluttes ved udgangen af april. Målet er at nedbringe gælden fra 28,8 til 14,3 milliarder kroner og at hente mellem 2,9 og 3,6 milliarder kroner i ny kapital.
“Arbejdet med at komme ud af krisen som et finansielt stærkt, konkurrencedygtigt flyselskab med et styrket tilbud til kunderne fortsætter for fuld styrke, og jeg ser frem til igen at ønske flere kunder velkommen ombord i takt med at Europa gradvist genåbnes,” lyder det fra Jacob Schram.
Relaterede artikler:
Norwegian fri af kontrakt på 88 Airbus A320neo