Norwegian har problemer med punktligheden

I december måned var 3 ud af 5 flyvninger hos det norske lavprisflyselskab ramt af forsinkelser. Norwegian vil forsøge at rette op på forholdet.

Det går stærkt hos det fremadstormende norske lavprisflyselskab Norwegian. I december måned 2009 fløj 25 % flerre passagerer med selskabet end samme måned året før.

Den kraftige vækst og det stramme flyprogram har dog på det seneste ramt selskabets punktlighed. I december månedankom kun lidt mere end 61 % af alle Norwegian-fly til tiden i forhold til den planlagte tidtabel. For året som helhed var punktligheden dog på omkring 81 %.

“December blev en ekstraordinær måned, når man ser på punktligheden. Måneden var karakteriseret ved meget dårligt vejr og store mængder sne i Norge. I kombination med generelt stor rejseaktivitet i julemåneden var lufthavnspersonalet, især i Gardermoen, for få til at afvikle trafikken hurtigt nok. Vi har iværksat flere øjeblikkelige tiltag, der skal rette op op dette,“ siger koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian.

Norwegian 737

Norwegian har problemer med punktligheden

På trods af de store snemængder i Norge klarede norske Widerøe samt SAS sig væsentlig bedre end Norwegian. Widerøe topper flightstats.com punktlighedsstatistikken for december, idet næsten 84 % af samtlige registerede 7.035 flyvninger ankom til tiden. Punktligheden hos SAS var på lidt mere end 78 % i december måned.

Norwegians problemer sendte selskabet langt ned i tabellen over de mest præcise i december måned. Det norske lavprisflyselskab ligger på niveau med eksempelvis Alitalia og Spanair, der ikke har ry for at være blandt de mest punktlige flyselskaber.

Link: Flightstats.com – December 2009 Europen Carrier Arrival Performance Report