Norwegian i fremgang trods underskud i 1. kvartal

Det norske lavprisflyselskab Norwegian kom ud af 1. kvartal med et underskud på 110 mio. norske kroner – har store planer for Danmark.

Et underskud på 110 mio. norske kroner blev resultatet afdet norske lavprisflyselskab Norwegians aktiviteter i 1. kvartal 2009.

Omkring 2,1 mio. passagerer rejste med selskabet i perioden. Det repræsentereren stigning på 108.000 passagerer i forhold til året før, men er samtidig udtryk for en øget indenrigstrafik i Norge. Her steg passagertallet nemlig med 25 % i forhold til 1. kvartal 2008, mens selskabet mistede 8 % af passagererne i den internationale trafik svarende til 92.000 passagerer. Dette på trods af, at 1. kvartal indeholder en en del af introduktionsfasen på det danske marked.

I dag har Norwegian fem fly stationeret på den danske base i Københavns Lufthavn, men ifølge Business.dk vil selskabet fordoble kapaciteten til omkring 10 fly inden udgangen af 2010. Samtidig forventes rutenettet at blive fordoblet fra de nuværende 21 ruter til mindst 40 ruter i løbet af de næste 18 måneder.

Bjørn Kjos

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos

Ekspansionen på det danske marked skal bl.a. foregå på indenrigsruterne. Her flyver selskabet i dag fem gange dagligt mellem København og Aalborg. Koncernchef Bjørn Kjos har tidligere luftet planerne om at etablere indenrigsflyruter fra København til såvel Aarhus, Karup og Billund.

Norwegian har trods finanskrisens virkning på efterspørgslen formået at holde en rimelig stabil belægingsprocent på flyene. Således er kabinefaktoren faldet med to procentpoint fra 77 % i 1. kvartal 2008 til 75 % i 1. kvartal 2009.

Udviklingen i enhedsomkostningerne (renset for svingningerne i brændstofpriserne) går dog den forkerte vej. Omkostningen pr. produceret sædekilometer er steget med 1 % siden 1. kvartal 2009 fra 0,44 til 0,45 norske kroner. Omkostningsstigningen er med baggrund i stigende leasingomkostninger samt øgede omkostninger til lufthavne og flyhandling.

Traditionelt er 1. kvartal en svag periode for luftfartsindustrien, hvorfor regnskabet for 2. kvartal imødeses med spænding. Her vil det nemlig vise sig, hvorvidt Norwegian er i stand til at skabe en bæredygtig forretning i et særdeles svært marked med stor konkurrence. Underskuddet i de seneste to kvartaler har medført, at selskabets egenkapital erblevet reduceret med knapt 24 % fra 1.038 mio. norske kroner til 791 mio. norske kroner.