Norwegian i samarbejde med Virgin Atlantic

Et umage samarbejde er kommet i stand mellem Norwegian og britiske Virgin Atlantic. Med udgangspunkt i Dreamlineren skal selskaberne i første omgang dele erfaringer samt gennemføre pilottræning hos hinanden.

Det britiske flyselskab Virgin Atlantic og lavprisflyselskabet Norwegian indgik fredag i sidste uge en aftale om et samarbejde, der i første omgang handler om Dreamliner-operationen.

Norwegian får i slutningen af juni leveret selskabets første Boeing 787-8 Dreamliner fly. Samlet har det norske lavprisflyselskab bestilt otte fly af denne type.

Det britiske Virgin Atlantic har også bestilt Dreamliner-flyet.Det er i stedet 16 eksemplarer af 787-9 varianten, der er i ordre hos Virgin Atlantic. 787-9 varianten er en forlænget udgave med større sæde- og brændstofkapacitet og en rækkevidde på op til 15.750 kilometer. Det betyder, at Virgin Atlantic vil kunne flyve fra London til Melbourne eller Hawaii på nonstop-basis.

Ekspertise og træning
Samarbejdet mellem Norwegian og Virgin Atlantic går ud på, at det britiske flyselskab stiller sin langruteekspertise til rådighed for Norwegian, inklusive træningsmateriale. Og erfaringen med langruteoperationer er omfattende hos Virgin Atlantic, der i dag opererer en flåde af over 40 langdistancefly.

Til gengæld for adgang til ekspertise hos Virgin Atlantic vil Norwegian tilbyde instruktører hos Virgin Atlantic at kunne gennemføre den sidste del af pilot-træningen hos Norwegian. Således vil de mest erfarne instruktører hos det britiske flyselskab være beskæftiget på Norwegians fly frem til september 2014, hvor Virgin Atlantic modtager sit første Dreamliner-fly.

“At integrere en ny flytype i et flyselskab er en omfattende sag, Det er derfor vigtigt, at vi kan lære af hinanden,“ siger Torstein Hoás, der er direktør for Flight Operations hos Norwegian Long Haul.

Samarbejdet omfatter også en senere træning af nye Norwegian-piloter på de kommende Dreamliner-fly.

“Virgin Atlantic er glade for at kunne offentliggøre vort træningssamarbejde med Norwegian. Vores fælles erfaring vil effektivt kunne udnyttes til en sikker og effektiv introduktion af Boeing 787-fly i vores flåde. Vi har meget til fælles med Norwegian med ensartede høje krav til træning, hvilket er grundlaget for det nye samarbejde,“ udtaler luftkaptajn Dave Kistruck, direktør for Flight Operations hos Virgin Atlantic.

Samarbejde med perspektiver
Det nye samarbejde mellem de to selskaber kan måske vise sig på sigt at udvikle sig til andre områder, selvom det ikke på nogen måde er indikeret i den pressemeddelelse, som parterne i fællesskab har sendt ud.

Det er velkendt, at Virgin Atlantic har baser i Gatwick og Heathow Airport, mens Norwegian netop har etableret base i Gatwick Airport. Det kunne på sigt bringe et samarbejde i stand, hvor Norwegian kunne føde trafik ind til Virgin Atlantics base i London Gatwick.

I dag er Virgin Atlantic hæmmet af, at selskabet ikke længere kan modtage feed fra BMI, der blev overtaget af British Airways. I stedet må Virgin Atlantic wet-lease fire Airbus A320-fly fra Aer Lingus til at sikre fødetrafik fra Aberdeen, Edinburgh og Manchester. Man kunne også forestille sig, at et tættere samarbejde ville kunne udvikle sig til, at Virgin America og Virgin Australia kunne levere fødetrafik til Norwegian på de respektive markeder, efterhånden som det norske lavprisflyselskab udvikler sit rutenet.

Virgin Atlantic har hovedkvarter i Crawley i West Sussex tæt på Gatwick Airport. I dag har det britiske flyselskab Sir Richard Bransons Virgin Group som hovedaktionær med 51 procent af aktierne, mens Singapore Airlines ejer 49 procent. I december måned sidste år indgik Singapore Airlines en aftale med amerikanske Delta Air Lines, der ønsker at overtage aktieposten i Virgin Atlatnic. Denne transaktion afventer i øjeblikket konkurrencemyndighedernes godkendelse.