Norwegian indleder svensk offensiv

Mens det danske marked i øjeblikket er på vågeblus, har det norske lavprisflyselskab Norwegian indledt store satsninger i Finland og nu også Sverige. Selskabet åbner i løbet af sommeren syv nye ruter fra Gøteborg til destinationer i Sydeuropa.

Den legendariske musiker Leonard Cohen står bag hittet “First we take Manhattan“. Noget kunne tyde på, at det norske lavprisflyselskab Norwegianer blevet inspireret af sangen, men har taget den i omvendt rækkefølge.

Et af selskabets næste skridt er nemlig at indtage Manhattan, når interkontinentale ruter starter op til New York og Bangkok i slutningen af 2012 eller begyndelsen af 2013.

Men inden da, er der lige et par andre markeder, der skal indtages. I hjemlandet Norge, men også i Danmark har Norweigan allerede fået ganske godt fat i markedet. Herefter har selskabet nu kastet sig over Finland og Sverige.

I løbet af foråret åbner Norwegian i alt 11 nye ruter fra Helsinki – heriblandt en rute til København. Men også det svenske marked er mål for Norwegian-ekspansionen. Allerede den 2. december sidste år gik Norwegian ind på den store indenrigsrute mellem Stockholm og Malmø. Her er selskabet i direkte konkurrence med SAS og Malmö Aviation.

Men fra juni måned udvides slagmarken til også at omfatte Gøteborg-Landvetter, hvorfra Norwegian vil åbne syv nye ruter i løbet af sommeren. Det er i først omgang Málaga, Palma de Mallorca, Pristina, Chania (Kreta) og Nice, der i programmet til ruteåbninger i juni måned. I august følger endnu to ruter til henholdsvis Barcelona og Rom.

I Gøteborg-Landvetter skal Norwegian ud i direkte konkurrence med svenske City Airline, der i forvejen flyver til Palma, Málaga, Barcelona og Nice. Men også Ryanair vil være en af selskabets konkurrenter. Fra Gøteborg City-lufthavnen har Ryanair ruter til i alt 17 destinationer – herunder Girona-Barcelona, Málaga og Rom-Ciampino.

Udover at gå i direkte konkurrence med City Airline og tildels Ryanair, vil Norwegian-satsningen i Gøteborg også ramme selskaber som Air France og SAS. Air France sidder i dag på en stor del af trafikken til Sydeuropa via selskabets direkte rute fra Gøteborg til Paris. En pæn del af trafikken fra Gøteborg går også via Stockholm-Arlanda, hvor SAS har sit svenske knudepunkt.