Norwegian Boeing 737-800 i luften. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Norwegian-investorer er afventende

Usikkerheden om, hvorvidt det amerikanske transportministerium vil godkende Norwegians ansøgning om beflyvning af USA på en irsk driftstilladelse, giver tilbageholdenhed hos institutionelle investorer.

Den 3. december sidste år indsendte det irsk-registrerede Norwegian Air International Limited en ansøgning til det amerikanske transportministerium, Department of Transportation (DOT) om at kunne beflyve USA fra lufthavne i Europa.

Ansøgningen har udløst en stribe af indsigelser fra amerikanske pilotforeninger og det store amerikanske transportarbejderforbund AFL-CIO. Den 8. januar blev Norwegians irske ansøgning drøftet på et møde i EU-US Joint Committee og sagsbehandlingen hos DOT synes at trække ud, da det er blevet en politisk varm kartoffel i forhold til “open skies“ luftfartsaftalen mellem EU og USA.

Imens de irske myndigheder behandler Norwegians ansøgning om en driftstilladelse (Air Operators Certificate, red.) og de amerikanske myndigheder behandler en beflyvningsansøgning fra det irske driftsselskab, er investorerne blevet tilbageholdende i forhold til at købe aktier i moderselskabet Norwegian Air Shutlle ASA.

Det viser en mailkorrespondance, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af. I en mail afsendt den 18. januar fra investeringsrådgivningsselskabet Ionosphere Capital LLC i Washington D.C til DOT skriver finansanalytiker Vaughn Cordle:

“Vi har igennem de seneste uger sammen med analytikere i Europa arbejdet på at vurdere Norwegians forretningsmodel og finansielle forventninger. Formålet med dette arbejde har været at værdisætte flyselskabet og udarbejde en investeringsanbefaling for adskillige institutionelle investorer,“ hedder det i mailen. Herefter forsættes der: “Er det muligt at få en indikation af, hvorvidt ansøgningen til DOT vil blive godkendt? Enhver tilbagemelding vil blive holdt fortroligt, og jeg er villig til at dele nogle af de informationer, som vi har indsamlet, hvis der er interesse for det.“

I et svar fra DOT skriver Robert Finamore, der er Division Chief, Foreign Air Carrier Licensing, at det ikke er muligt at kommentere ministeriets behandling af ansøgningen fra Norwegian.

Investorerne følger sagen
Hos Norwegian afviser man, at der hos de institutionelle investorer er tilbageholdenhed med at investere i flyselskabet på grund af usikkerheden om udfaldet af ansøgningen hos det amerikanske transportministerium.

“Investorerne er naturligvis optaget af at følge med i, hvad der bliver sagt og skrevet om Norwegian, på samme måde som i mange andre sager. Vi har ikke indtryk af, at dette er en gængs bekymring blandt Norwegians investorer, selvom der naturligvis er interesse for temaet,“ siger Norwegians informationsdirektør Anne-Sissel Skånvik til CHECK-IN.dk.

Hos Norwegian hører man positive signaler fra de irske myndigheder, men samtidig er flyselskabet af den opfattelse, at eksterne aktører som den amerikanske pilotforening ALPA samt flyselskaber som United og Delta forsøger at hindre, hvad Norwegian kalder legitim konkurrence.

“Norwegian opererer i overensstemmelse med alle love og regler i de lande vi opererer i, herunder USA. Der er således ingen grund til at antage et afslag på et juridisk grundlag,“ siger Anne-Sissel Skånvik.

Norwegian opretholder i øjeblikket beflyvningen af USA på en midlertidig dispensation fra de norske myndigheder, da det ikke er tilladt ifølge norsk lovgivning at beskæftige ikke EU-EØS personale på flyvninger under norsk driftstilladelse.