Norwegian-julegave med begrænset holdbarhed

Det norske lavprisflyselskab Norwegian kunne onsdag præsentere gratis WIFI som julegave til selskabets kunder. Det er formentlig en julegave med begrænset holdbarhed, da Norwegian allerede har en fastlagt strategi om at WIFI-tjenester skal være betalingsbare på sigt.

Det er aldrig rart at modtage en julegave som ikke er langtidsholdbar og man derfor ikke kan beholde for evigt.

Det er tilfældet med den “gave“, som Norwegian onsdagpræsenterede for det danske rejsemarked.

I en pressemeddelelse fremfører Norwegian, at selskabet har besluttet, at bredbånd om bord fortsat skal være gratis. Selskabet nævner dog ikke, hvor længe det vil være betalingsfrit.

Ingen luftfartsselskaber i verden tilbyder gratis WIFI til alle passagertyper. Det er et produkt, der skal skabe tillægsindtægter for selskabet. Sådan var det tiltænkt for Norwegian, og sådan bliver det angiveligtogså.

”Vi blev overvældet over modtagelsen hos vores rejsende, da vi for snart et år siden lancerede WiFi på de første af vores fly. I 2011 har vi oplevet at kombinationen af nye fly og gratis WiFi er en win-win situation, som både kommer vores passagerer og os som selskab til gode i form af endnu højere kundetilfredshed. Derfor ønsker vi i Norwegian fortsat at levere gratis internet om bord til alle vores passagerer, og vi håber det vil være en julehilsen, som vores kunder sætter pris på,” siger Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos.

Over 80 procent på nettet

Norwegian har noteret sig, at der på enkelte flyvninger har været over 80 procent af passagererne på nettet samtidig.

Selskabet nævner en flyvning fra Barcelona til Oslo den 28 oktober, som den højeste registrering nogensinde i forhold til antallet af passagerer om bord. Her var 117 ud af 160 passagerer på nettet samtidig i 30.000 fods højde, hvilket svarer til 73 procent af samtlige passagerer.

De nævnte flyvninger med over 80 procent på nettet samtidigt må således have været påafgange med færre passagerer ombord.