A340-300 fra Hi Fly hjalp Norwegian.

Norwegian-kaos fortsætter

Op imod 300 Norwegian-passagerer venter søndag aften i Bangkok på at et indlejet reservefly skal bringe dem til Oslo efter 30 timers forsinkelse. Aftenens flyafgang fra Oslo til New York gennemføres også med reservefly, og dette fly er også forsinket.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian er i øjeblikket ramt af Murphys love: “Hvis noget kan gå galt, vil det gå galt.“Efter flere trafiksammenbrud på langdistanceruterne omkring jul og nytår har weekenden endnu engang budt på store udfordringer for Norwegian.

I fredags måtte passagererne sidde i et Dreamliner-fly i New York-JFK lufthavnen, da snestorm gav store forsinkelser i lufthavnen. Efter at have været igennem de-icing ad to omgange kunne flyet endelig sætte kursen mod Norge med en større forsinkelse. Det betød dog, at besætningen ikke kunne flyve hele vejen tilbage til Norge på grund af hviletidsbestemmelser. Derfor måtte Norwegian sende en besætning med et andet flyselskab til Keflavik-lufthavnen på Island, hvor Dreamlineren landede og derefter et par timer senere fortsatte til Oslo med en ny og udhvilet besætning.

Forsinkelserne fra New York havde akkumuleret sig i løbet af weekenden, hvilket medførte, at lørdagens flyafgang fra Oslo til Bangkok blev forsinket. Ved indflyvningen til Bangkok fik Dreamliner-flyet samtidig en fugl i motoren. Det har skabt en ny forsinkelse, således at flere end 250 passagerer i Bangkok må vente til mandag middag lokal tid med at komme retur til Oslo. Dermed bliver forsinkelsen på lige knap 30 timer.

“Vort fly fik en ‘birdstrike’ på vej ind til Bangkok, hvilket er meget uheldigt. Vi har teknikere til at lave det, og da vi ikke kunne få en konkret afgangstid, valgte vi at give passagerne et tidspunkt, hvor de kan komme hjem. Derfor har vi valgt at lease et andet fly ind for at give dem en sikkerhed for, hvornår de kommer hjem,“ fortæller kommunikationsrådgiver Daniel Kirchhoff søndag aften til CHECK-IN.dk.

Få ledige pladser hos andre flyselskaber
Søndag aften kl. 18.30 blev et såkaldt “rescue flight“ fra portugisiske HiFly sendt afsted med kurs mod Bangkok for at hente passagererne hjem. Flyet af typen Airbus A340-600 ventes at forlade Bangkok mandag kl. 11.45.

Selvom der er mange flyafgange fra Bangkok mod Europa med andre flyselskaber, har det tilsyneladende ikke været muligt for Norwegian at sende passagerene hjem.

“Jeg ved, at vi har vurderet hvilke muligheder der har været for at booke vores passagerer om til andre selskaber. Der har været få ledige sæder indenfor det næste halvandet døgn.Vi har derfor vurderet, at det ville være den bedste løsning for vores passagerer at indsætte et erstatningsfly,“ siger Norwegians danske kommunikationsrådgiver.

Forsinket reservefly til New York
Men det er ikke alene i Bangkok, at der er problemer søndag aften. Norwegian valgte tidligt på dagen at tage et af selskabets tre Dreamliner-fly ud af drift til et vedligeholdelseseftersyn. Det betyder, at portugisiske EuroAtlantic Airways skulle gennemføre aftenens flyvning fra Oslo til New York med et Boeing 777-200 fly.

Men dette fly er indtil videre forsinket fra kl. 18.00 til kl. 20.00, da der tilsyneladende ikke har været en hel besætning til rådighed. Det betyder, at returflyvningen fra New York til Oslo allerede har en forventet forsinkelse på tre timer.

De mange forsinkelser, der i Norge har fået betegnelsen “Kjosfast“ slider alvorligt på tilliden til det norske flyselskab. Flere norske medier rapporterer da også, at selskabets koncernchef Bjørn Kjos i den kommende uge vil rejse til USA for at mødes med topledelsen hos Boeing Commercial Aircraft. Det skulle angiveligt være utilfredshed med vedligeholdelsesselskabet Nayak Aircraft Services, der skulle være genstand for drøftelsen.