Lavprisflyselskabet leverede torsdag morgen et stærkt kvartalsresultat – frem med 16 procent – ud af en omsætningsfremgang på 15 procent.
I tredje kvartal, der kendetegnes ved at være årets stærkeste i flybranchen, formåede Norwegian at øge overskuddet før skat fra sidste år til 1.270 mio. norske kroner, hvilket er en fremgang på 16 procent fra 1.098 mio. norske kroner.
I perioden omsatte selskabet for 8,3 mia. norske kroner hvilket er en fremgang på 15 procent.
Norwegian fremhæver selv sin heftige ekspansion på langruter – herunder nye ruter mellem Paris og USA, som startede i juli, og nye ruter mellem Barcelona og USA, som blev lanceret i september. Langruter er generelt forbundet med lavere indtægter og det sætter også sit præg på tredje kvartal hvor – yielden (indtægt pr. passager pr. kilometer) faldt til 0,46 norske kroner, hvilket er fire procent mindre end samme periode sidste år.
Spanien er næststørste marked
I alt fløj 8,6 millioner passagerer med Norwegian i tredje kvartal, hvilket er en stigning på 12 procent. Den stærkeste vækst i antal passagerer havde Norwegian i Spanien primært affødt af nye, spanske indenrigsruter.
“Spanien er nu Norwegians næststørste marked målt i passagerer. Også antallet af amerikanske passagerer stiger markant. Samtidig med den internationale vækst opretholder Norwegian generelt markedsandelene i Norden,” skriver selskabet i en meddelelse.
Fremgangen til trods, formåede Norwegian at fylde sæderne i flyene, hvor belægningsprocenten steg med 0,6 procentpoint til 91,3 procent.
“Jeg er meget tilfreds med, at vores trofaste kunder verden over fortsætter med at flyve med Norwegian. Udviklingen er generelt god i alle markeder, hvor vi ser den største vækst på indenrigsruterne i Spanien. Ruterne mellem London og Paris og USA har også en god udvikling,” siger koncernchef Bjørn Kjos i en meddelelse.
Relaterede artikler:
Halvårsunderskud hos Norwegian
Kun 60 procent af Norwegians forretning er i Skandinavien