Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: Norwegian)

Norwegian nægter at betale kompensation

To Norwegian-passagerer har stadig ikke modtaget den kompensation som de ifølge EU-lovgivningen har ret til, efter at have ventet på et fly i fire og en halv time.

Som passager har man ret til en kompensation, hvis ens fly er forsinket i flere timer, men det er langt fra alle, der er klar over dette. Derfor har selskabet TRS Travelright AB specialiseret sig i at hjælpe passagerer, der har været udsat for kraftige forsinkelser på deres flyrejser.

I øjeblikket kører det svenske selskab en sag imod Norwegian angående to passagerer, der fløj fra Los Angeles til Arlanda, Stockholm den 2. maj 2014 med en Boeing 787 Dreamliner. Flyet med rutenummeret DY7088 var forsinket i fire og en halv time på grund af tekniske problemer og mangel på reservedele, og ifølge EU-lovgivningen har passagerene derfor ret til kompensation.

Loven angående kompensationsret, der står skrevet i Europa-Parlamentet og den Europæiske Unions forordning nr. 261 fra 2004, er inddelt i forskellige kategorier alt efter hvor lang en rejse og hvor lang en forsinkelse, passageren har været udsat for. Da flyveturen fra Los Angeles til Stockholm er længere end 3.500 kilometer, havde de to passagerer på DY7088 ret til maksimumkompensationen på 600 euro.

Giver Boeing skylden
Kompensationen skulle have været betalt af Norwegian den 10. juli, men passagererne har endnu ikke modtaget pengene fra det norske lavprisselskab, der nægter at betale på trods af, at TRS Travel Rights har fået stadfæstet sagen ved Tingsretten i Attunda.

Det er den svenske flyretsadvokat Stephan Eriksson, der har til opgave at sikre passagerernes kompensation, og ifølge ham trækker sagen ud, fordi Norwegian skyder skylden på flyproducenten Boeings Dreamlinere.

”Norwegian fortsætter med at skyde skylden på flyproducenten Boeing, (og red.) ser ud til at ignorere deres forsinkede passagerers erstatningsberettigelse, så vi vil fortsætte sagen indtil de betaler.”

Stephan Eriksson mener dog ikke at der er nogen som helst tvivl om, hvor ansvaret ligger.

”Denne forsinkelse skyldtes en tidligere teknisk fejl og mangel på reservedele, så ansvaret ligger hos Norwegian. Den naturlige ting ville være at give de berørte passagerer deres erstatning først, hvorefter Norwegian kunne tage sagen op med Boeing.”

Mange forsinkelser
Sagen med DY7088 er langt fra et enkeltstående tilfælde. Alene fra februar til april i år, har TRS Travel Rights registreret 17 forsinkelser på Norwegians langdistance flyvninger, og dette kan hurtigt gå hen og blive en dyr fornøjelse for det norske lavprisselskab.

Ifølge det svenske medie Dagens Industri kan et fuldt forsinket fly nemlig udløse en samlet erstatning på 1,25 millioner danske kroner, og med mere end 5.000 passagerer på de forsinkede fly, kan Norwegian komme til at skulle betale omkring 22 millioner kroner, hvis alle passagererne valgte at kræve deres ret.

Dette vil TRS Travel Rights gerne hjælpe med at gøre, men selskabet kræver 30 procent af den efterfølgende kompensation. Hvis sagen tabes, slipper passagererne med yderligere omkostninger.