Det norske lavprisflyselskab Norwegian har sat kursen mod satsningen på langdistanceruter. Selskabet har netop underskrevet en aftale om køb af tre Dreamliner-fly og har tidligere indgået aftale om at leje af to fly af samme type. Dermed kan Norwegian have fire langdistancefly klar til sommeren 2013.
Nu bliver det ikke længere ved snakken. Der kommer handling bag ordene fra det norske lavprisflyselskab Norwegian.
Markedet har igennem de seneste to år kendt til selskabets planer om at etablere lavprisflyvninger til Bangkok og New York. Med med gårsdagens melding om køb af tre nye Boeing 787 Dreamliner-fly samt den tidligere indgåede lejeaftale omkring to fly af samme type, er Norwegian godt på vej til at gøre alvor af sine langruteplaner.
De to lejede fly forventes leveret i efteråret 2012 – eller senest i begyndelsen af 2013. I løbet af første halvdel af 2013 får Norweiganyderligere leveret to af de netop kontraherede fly samt endnu et fly i begyndelsen af 2015. Dermed vil Norwegian komme op påsamlet femDreamliner-fly og vil således på dette tidspunkthave en langdistance-flåde der er halvt så stor som den nuværende langute-flåde hoskonkurrenten SAS.
“At vi anskaffer os yderligere tre Dreamliners betyder, at vi nu er kommet et langt skridt videre mod opstart af vores langdistancesatsning. Vi kommer til at have en flåde af mindst fire af de mest effektive og moderne langdistancefly inden sommeren 2013,“ siger koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian.
Bjørn Kjos understreger, at Dreamlineren vil reducere selskabets omkostninger betydeligt og give mulighed for at tilbyde rejser til meget konkurrencedygtige priser.
“Dreamlineren er det mest miljøvenlige alternativ, som det er muligt at anskaffe. Flyet har 20 procent mindre CO2 udslip end sammenlignelige flytyper,“konstaterer Norwegian-chefen.
Norwegian vil med Dreamliner-flyet åbne for mange nye direkte ruter til andre kontinenter,heriblandtBangkok og New York. Selskabet fremhæver Dreamliner-flyets passende størrelsekombineret med en længere rækkevidde og betydeligt lavere driftsomkostninger, sombaggrunden for, at der kan etableres konkurrencedygtig langruteflyvning til lavpris.
Norweigan vil på en luftfartskonference i København den 31. maj redegøre for selskabets planer for langdistanceruterne. Ved konferencen vil også norske FEEL Air fortælle om selskabets planer om interkontinental lavprisflyvning, mens SAS og Icelandair har et bud på, hvordan de to selskaber forsvarer det ekisterende marked fra Norden.