Norwegian på kant med piloterne

Norwegians åbning af en base i Helsinki skaber splid mellem koncerndirektøren Bjørn Kjos og pilotene. Basen er bemandet med billig arbejdskraft fra Estland til væsentligt dårligere betingelser end både norske og finske flyansatte. Piloterne melder Norwegian til Arbejdsretten.

Lavprisflyselskaberne har per definition en afgørende parameter, nemlig prisen. Og for at kunne holde lave priser, kræver det ikke mindst lave omkostninger. I bestræbelserne på at holde omkostningerne nede, er det norske lavprisselskab Norwegiannu kommet på kant med selskabets piloter.

Det er Norwegians åbning af den nye base i Helsinki, derskaber splid mellem koncerndirektøren Bjørn Kjos og pilotene. Basen er nemlig bemandet med billig arbejdskraft fra Estland til væsentligt dårligere betingelser end både norske og finske flyansatte i Finland. Det skriver den norske avis Dagens Næringsliv.

Ifølge avisens oplysninger får de nye piloter en grundløn på 348.000 norske kroner samt en variabel løn på 290 norske kroner itimen afhængig af hvor mange timer, de flyver. Kontrakten er på 12 måneder.

“Vi gør selvfølgelig dette fordi vi kan flyve billigere, men det giver os også fleksibilitet i og med at det er en opstartsbase,“ forklarer Norwegians kommunikationsdirektør, Anne-Sissel Skånvik, til Dagens Næringsliv.

Tiltaget har vakt vrede blandt Norwegians egne piloter, der har nægtet at være med til at træne de nye piloter. Det fik selskabet til at true pilotforeningen med økonomiske sanktioner, hvis ikke den samarbejdede.

Ifølge Dagens Næringsliv svarede piloterne igen ved at melde Norwegian til Arbeidsretten i Norge.

“Juridisk har Norwegian muligvis ret, men moralsk set er dette forkasteligt,“ siger en pilot fra Norwegian til Dagens Næringsliv. Pilotenønskede at være anonym af frygt for reaktionerne fra ledelsen i Norwegian.

Ifølge Dagens Næringsliv var det ikke muligt at få en kommentar fra koncerndirektør Bjørn Kjos til situationenfordi han havde fri.

Norwegian-pilotene er organiseret i fagforeningen Parat, der sammenligner vilkårene for de indlejede piloter med kontraksvilkårene hos Ryanair og samtidig udtrykker undren over, at en norsk arbejdsgiver som Norwegian vil tillade dette.