(Foto: Norwegian)

Norwegian parkerer sine ældste fly

Det norske lavprisflyselskab havde i weekenden sine gamle Boeing 737-300’ere i drift for sidste gang som en del af det planlagte trafikprogram.

Natten til søndag blev der i al stilhed skrevet historie i lavprisflyselskabet Norwegian, da rute DY1703 landede i Oslo efter knap fire timers flyvning fra Murcia i Sydspanien. For det var ifølge selskabets tidstabel sidste gang, at de gamle 148-sæders Boeing 737-300-fly var i aktiv tjeneste.

Herefter er det planen, at alle Norwegians flyvninger i Europa udelukkende skal betjenes af de nyere 189-sæders Boeing 737-800. Selskabet vil dog ikke bekræfte overfor CHECK-IN.dk, om de gamle 737’ere nu er sendt på endegyldig pension.

”Det er endnu for tidligt at sige, om weekendens flyvning (med 737-300 red.) er den sidste. Det er imidlertid fortsat planen, at vores 737-300-maskiner skal udfases efter sommerprogrammet,” lyder det i en kort kommentar fra Norwegians danske informationschef, Daniel Kirchhoff.

Dermed er det ikke udelukket, at 737-300’erne kan blive brugt som interne vikarfly for 737-800’erne resten af sæsonen.

Tilbage på arbejde
Det er ikke første gang, at lavprisflyselskabet har dømt sine ældste fly pensionsklare. Senest i efteråret 2014 syntes en udfasning definitiv, da de dengang syv tilbageværende 737-300’ere blev parkeret til opmagasinering med henblik på endelig udfasning.

I januar 2015 kunne CHECK-IN.dk imidlertid fortælle, at Norwegian havde ombestemt sig og ville sende de gamle fly tilbage på vingerne i sommeren 2015. Årsagen var manglende kapacitet.

I alt vendte tre 17 år gamle 737-300’ere, (LN-KKX, LN-KHB og LN-KHA) tilbage for at få trafikprogrammet til at hænge sammen for Norwegian. Ifølge Flightradar25.com fløj alle tre fly i fast rutetrafik ind til i sidste uge, hvor LN-KHB på rute DY1703 med ankomsten til Oslo søndag kl. 01:41 satte et foreløbigt punktum for 737-300-æraen.

LN-KHB kom til Norwegian i september 2008, som den sidste af de i alt 28 Boeing 737-300’ere selskabet har haft i flåden. Samme år modtog Norwegian sin første Boeing 737-800.

Rygraden i flåden
Det er ofte traditionen blandt flyselskaber at markere, når en trofast flytype går på pension. Norwegian har dog ikke ønsket at svare på, om man vil markere, at den flytype, der var fundamentet for hele flyselskabets lavprisstrategi, forlader flåden.

Norwegian anskaffede sig de første 737-300’ere i august 2002, da strategien om at transformere sig fra produktionsselskab til lavprisflyselskab blev realiseret. Flyene blev fra starten malet i Norwegians nye bemaling, den karakteristiske røde næse og helten på halen – en udsmykning, der har tjent som et stærkt brand for selskabet.

737-300’erne var helt frem til 2009 rygraden i Norwegians flåde, hvorefter de nye, energieffektive 737-800’ere successivt har taget over og afløst de gamle fly.

Boeing lancerede 737-300 i 1984. Flytypen har siden 1997 også være kendt som 737 Classic, hvor Boeing lancerende 737 Next Generation herunder 737-800. I alt er der bygget 1113 eksemplarer af 737-300, hvoraf 530 ifølge Planespotters.net fortsat er i drift.

Billede: LN-KKG var et af Norwegians første 737-300-fly. På halefinnen skimtes halehelten, den kvindelige norske luftfartspioner Gidsken Nilsine Jakobsen. Foto: Norwegian.