Kabinebesætning på Norwegian-fly. (Foto: Bo Mathiesen)

Norwegian solgte billetterne for billigt

Norwegian har i april haft et fald i enhedsindtægterne på 20 procent i et forsøg på at prise sig ind i markeder, hvor der er indsat mere kapacitet.

I begyndelsen af hver måned, når Norwegian udsender trafiktallene for den foregående måned, sætter det norske lavprisflyselskab fokus på den massive passagervækst.

Trafiktallene for april var ingen undtagelse med en passagerfremgang på 16 procent til 3.049.249 passagerer.

Men til gengæld ynder Norwegian ikke at fortælle, hvordan enhedsindtægterne udvikler sig. Disse er nemlig under hårdt pres som følge af den massive kapacitet, der bliver sat ind i markedet. Således øgede Norwegian i april antallet af udbudte sædekilometer med 51 procent i forhold til samme måned sidste år, og kun 44 procent af kapacitetsøgningen blev solgt – til stærkt reducerede priser.

Enhedsindtægterne faldt nemlig med 20 procent fra 0,36 norske kroner per udbudt sædekilometer til 0,29 norske kroner. Det gør det meget vanskeligt at skabe en bæredygtig forretning, når enhedsomkostningerne er på omkring 0,42 norske kroner per udbudt sædekilometer. Forskellen bliver på over en milliard norske kroner i april måned alene, men indtægter fra salg af tillægsydelser reducerer dog noget af det store gab mellem indtægter og udgifter.

Har solgt mange lavprisbilletter
At Norwegian har dumpet priserne for at få solgt de mange ekstra flysæder til salg, indrømmer selskabet da også.

“Selvom påsken påvirker tallene, har vi en solid passagervækst også i april. Vi har øget kapaciteten betragteligt sammenlignet med samme måned sidste år, og på langdistanceflyvningerne har væksten uden for Norden været på rekordhøje 311 procent. I forbindelse med den store kapacitetsforøgelse og nye langdistanceruter, har vi lagt rigtigt mange lavprisbilletter ud for at tiltrække nye rejsende i denne måned. Det påvirker vores yield i april,”siger koncernchef i Norwegian Bjørn Kjos i en kommentar til trafiktallene.

Fald i belægningen
Det store yield-fald skyldes naturligvis også, at Norwegian i gennemsnit fløj 17 procent længere strækninger med de mange nye langdistanceruter, der er kommet til siden april sidste år.

Det er dog bemærkelsesværdigt, at belægningen faldt med 3,6 procentpoint til 83,0 procent trods de relativt lave billetpriser, der blev udbudt for at få solgt den markant udvidede kapacitet. Det var altså ikke nok at sætte priserne ned.

Aktiemarkedet tog overraskende positivt imod trafiktallene, idet Norwegian-aktien mandag løftede sig med 4,54 procent på Oslo Børs efter et fald i fredags på 10 procent, da Norwegian meddelte, at selskabet havde afvist to købstilbud fra IAG.

 

Relaterede artikler:

Norwegian taber 20 millioner kroner om dagen

Norwegian-underskud i 2017 tredoblet

Millliardunderskud hos Norwegian

Udsigt til gigantisk januar-underskud for Norwegian

Fra 1,2 til 33,2 millioner passagerer på 15 år